کور رنگی سگ ها ، آیا سگ ها رنگ را تشخیص میدهند؟

کور رنگی سگ ها ، آیا سگ ها رنگ را تشخیص میدهند؟

 

یکی از جذاب‌ترین افکاری که در طول روز مرور می‌کنیم، گذاشتن خودمان به جای این فرشته‌های پشمالویی است که عشق بی اندازه‌ای را نثار ما می‌کنند. دانستن این که دنیا از نگاه آن‌ها چگونه است، اهمیت زیادی دارد. افراد مختلف تلاش می‌کنند تا با تحقیق و افزایش آگاهی در این مسیر موفق شوند. برای شما نیز طبیعی است که سوالاتی در خصوص کور رنگی سگ ها داشته باشید و اطلاعاتی در این خصوص برای‌تان اهمیت داشته باشد. حتما علاقه‌مند هستید که بدانید آیا سگ‌ها توانایی تشخیص رنگ‌ها را دارند یا خیر! آیا آن‌ها دنیای اطرافشان را رنگی مشاهده می‌کنند؟ اصلا رنگ اسباب بازی برای سگ اهمیت دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بسیاری از اوقات، سگ‌ها واکنشی نسبت به برخی رنگ‌ها دارا هستند. به همین دلیل لازم است تا در خصوص کور رنگی سگ ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اگر شما هم تمایل دارید در خصوص کور رنگی سگ ها بیشتر بدانید و رنگ‌های قابل دیدن را برای آن‌ها بررسی کنید، همراه ما باشید.

 

ساختار چشم سگ‌ها و تفاوت آن با چشم انسان

بهتر است همین ابتدا بدانید که ساختار چشم انسان و سگ‌ها با یکدیگر متفاوت است. چشم انسان‌ها دارای سه نوع سلول مخروطی است که به ما اجازه می‌دهد تا امکان مشاهده طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را داشهت باشیم . این سلول‌های مخروطی برای تشخیص رنگ‌های قرمز، آبی و سبز طراحی شده‌اند.ترکیب این رنگ‌ها طیف‌های مختلف رنگ را ایجاد می‌کنند و ما قادر به درک رنگ های موجود در پیرامون‌مان هستیم. در حالی که سگ‌ها، تنها دو نوع سلول مخروطی دارا هستند. همین محدودیت موجب می‌شود تا سگ‌ها امکان تشخیص تمام رنگ‌ها را نداشته باشند و آن‌ها را به رنگ خاکستری مشاهده کنند.

هرچند به نظر می‌رسد ساختار کلی چشم انسان و سگ یکسان باشد، اما وجود تفاوت‌های کلیدی موجب می‌شود تا چشم‌ سگ‌ به شدت متفاوت از انسان به نظر برسد و تشخیص رنگ بسیار ضعیف‌تری را تجربه کند. هر دو چشم انسان و سگ شامل عدسی، شبکیه، قرنیه و عصب بینایی است. با آسیب عصب بینایی مشکل در دید ایجاد می‌شود که بسیار طبیعی است. در انسان‌ها، شبکیه چشم دارای سه نوع سلول مخروطی است اما برای سگ‌ها این محدودیت به دو سلول وجود دارد. انسان‌ها دارای نقطه زرد (ماکولا) هستند که بیشترین تراکم سلول‌های مخروطی را دارد و باعث دید مرکزی و وضوح بالاتر می‌شود. در مقابل، سگ‌ها تنها دو نوع سلول مخروطی در شبکیه چشم خود هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا رنگ‌های آبی و زرد را مشاهده کنند. جالب است بدانید که سگ‌ها دارای تعداد بیشتری سلول‌های استوانه‌ای در شبکیه خود هستند که به آن‌ها امکان دید در شب را فراهم می‌کند. ساختار چشم سگ‌ها همچنین دارای یک لایه بازتابی مهم به نام تاپتوم لوسیدوم است که نور را به شبکیه بازتاب می‌دهد. همین امر موجب می‌شود تا سگ‌ها امکان مشاهده محیط اطراف در تاریکی را داشته باشند.

 

سگ‌ها چه رنگ‌هایی را مشاهده می‌کنند؟

همان‌طور که پیشتر نیز اطلاعاتی را بررسی کردیم، سگ‌ها رنگ‌ها را به صورت متفاوتی نسبت به انسان‌ مشاهده می‌کنند. پس بدیهی است که دید رنگی سگ‌ها با دید رنگی انسان‌ها متفاوت باشد. آن‌ها از نظر سلول‌های مخروطی در چشم و شبکیه تفاوت چشم‌گیری با انسان دارند. همین امر موجب می‌شود تا امکان دیدن برخی رنگ‌ها را نداشته باشند.

  • رنگ قرمز از دید سگ خاکستری رنگ است.
  • رنگ سبز از دید سگ خاکستری رنگ است.
  • رنگ آبی از دید سگ آبی رنگ است.
  • رنگ زرد از دید سگ زرد رنگ است.

از همین اطلاعات می‌توان نتیجه گرفت که سگ‌ها تنها قادر به شناسایی رنگ زرد، خاکستری و آبی هستند. در واقع Cone Cells در چشم‌های سگ تنها امکان تشخیص این رنگ‌ها را فراهم می‌کند و همین موضوع موجب شده است تا سگ‌ها به عنوان حیواناتی کور رنگ شناخته شوند. سگ‌ها تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند رنگ قرمز و سبز را تشخیص دهند. به همین دلیل چنین رنگ‌هایی را در طبیعت به عنوان طیفی از رنگ خاکستری مشاهده می‌کنند.

 

از کجا مطمئن شویم که سگ کور رنگ است؟ (تست‌های کور رنگی در سگ‌)

اگر اهل دلیل و مدرک باشید، قطعا برای این ادعا نیاز به یک تست درست خواهید داشت. برای تعیین نحوه تشخیص رنگ‌ها توسط سگ‌، تحقیقات زیادی انجام شده است و محققان از تست‌های مختلفی استفاده کرده‌اند. شما می‌توانید برای اطمینان از این موضوع یکی از این تست‌ها را بررسی کنید. به این ترتیبب که اشیای رنگی مختلفی در مقابل سگ قرار دهید و واکنش او را بررسی کنید. سعی کنید اشیا یکسان و بدون بو باشند تا واکنش واقعی او را بررسی کنید. نتیجه این آزمایش مشخص کرده است که سگ‌ها تنها در تمایز رنگ آبی و زرد به خوبی عمل می‌کنند و متوجه تفاوت آن می‌شوند. در حالی که برای رنگ‌های دیگر، چنین تفاوت عملکردی ندارند.

 

آیا کور رنگی بر زندگی روزمره سگ‌ها اثرگذار است؟

برای سرپرستان دغدغه‌مند، قطعا اهمیت زیادی دارد که بدانند آیا کور رنگی بخش عادی زندگی سگ‌ها است؟ آیا کیفیت زندگی آن‌ها را کاهش می‌دهد؟ آیا کور رنگی می‌تواند سگ ها را دچار خطا کند؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت کور رنگی سگ‌ها تاثیری منفی بر زندگی روزمره آن‌ها نخواهد داشت. با توجه به توانایی بالای سگ‌ها در تشخیص حرکات و همچنین حس بویایی بسیار قوی آن ها، هیچ‌گونه خطری برای آن‌ها وجود ندارد. شما می‌توانید با خیال آسوده در کنار سگ‌ها لذت ببرید و نگران عدم تشخیص رنگ‌ها نباشید. چرا که سگ‌ها معمولا به کمک بویایی قوی خودشان تلاش می‌کنند تا زندگی را عادی‌تر ادامه دهند. یادتان باشد که کور رنگی سگ‌ ها از بدو تولد بوده و هست، پس آن‌ها هیچ تصوری از سایر رنگ‌ها ندارند و زندگی‌شان تحت تاثیر قرا نمی‌گیرد.

 

چگونه با درک محدودیت تشخیص رنگ در سگ‌ها به آن‌ها کمک کنیم؟

یکی از سوالات رایجی که در خصوص کور رنگی سگ‌ها پرسیده می‌شود، نحوه عملکرد ما انسان‌ها در مقابل سگ ها است. بهتر است بدانید که هرچند کور رنگی تاثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره سگ‌ها ندارد، اما شما به عنوان سرپرست باهوش و آگاه سگ می‌توانید روند زندگی را جذاب‌تر پیش ببرید. به این ترتیب که با فراهم کردن امکانات لازم به رنگ‌های آبی و زرد، یک ذهنیت مناسب برای سگ ایجاد کنید. خرید لوازم بازی یا سینی دستشویی به رنگ زرد و آبی برای سگ‌ها، موجب می‌شود تا امکان تشخیص در آن‌ها تقویت شود و بتوانید با خیال آسوده از لوازم استفاده کنید.

 

 

چه غذاهایی بینایی سگ را تقویت می‌کنند؟

از آنجا که شما سرپرست آگاه و مسئولیت پذیری هستید، قطعا تمایل دارید تا در خصوص غذاهایی که بینایی سگ را تقویت می‌کند، اطلاعات بیشتری کسب کنید. هرچند بحث کور رنگی در سگ‌ها یک وضعیت ماردزادی و بنیادی است و هیچ راه حل خاصی ندارد، اما بهتر است بدانید که به کمک تغذیه مناسب می‌توانید بینایی سگ را تقویت کنید.

  • گوجه فرنگی‌: یادتان باشد که گوجه فرنگی رسیده حاوی لیکوپن است. این آنتی‌اکسیدان قوی می‌تواند به بهبود عملکرد چشم کمک زیادی کند و در حفظ سلامت شبکیه چشم سگ به خوبی عمل کند.  وجود ویتامین و مواد مغذی در گوجه، موجب شده است تا بتوانید با خیال آسوده یک وضعیت مطلوب در بینایی سگ ایجاد کنید.
  • کلم بروکلی: کلم بروکلی بخش مهمی از تغذیه سگ‌ها را به خودش اختصاص داده است. کلم بروکلی سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن است. به همین دلیل می‌توان گفت که تا حد زیادی برای سلامت چشم می‌توان بر روی این ماده غذایی حساب کرد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بروکلی می‌توانند از آسیب‌های مختلف به چشم‌ها جلوگیری کنند.
  • کدو تنبل: شما می‌توانید از کدو تنبل برای سلامت چشم سگ استفاده کنید. کدو تنبل دارای مقادیر بالایی از ویتامین آ و آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی است که می‌توانند به بهترین شکل ممکن برای سگ مفید باشند. وجود فیبر بالا یک امتیاز عالی در هضم غذا و گوارش بدن سگ‌ها است.
  • تخم مرغ: استفاده از تخم مرغ یکی دیگر از روش‌های عالی برای بهبود عملکرد بینایی در سگ‌ها است. شما می‌توانید با کمک تخم مرغ که حاوی لوتئین و زآگزانتین است، از بروز آب مروارید جلوگیری کنید.
  • هویج: استفاده از هویج به تقویم بینایی در سگ‌ها کمک می کند. هویج منبع غنی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. به همین دلیل نقش مهمی در سلامت بینایی دارد. ویتامین A از دژنراسیون شبکیه جلوگیری کرده و به حفظ سلامت کلی چشم کمک می‌کند.
  • ماهی‌: امگا 3 به خوبی می‌تواند عملکرد چشم را تقویت کرده و به بینایی سگ کمک زیادی کند. مصرف این طیف از خوراکی‌ها در بهبود قلب و عروق بسیار مفید است.

تغذیه سگ‌ها نقش مهمی در سلامت بدن آن‌ها ایفا می‌کند. شما می‌توانید به کمک تغذیه مناسب از بروز مشکلات مختلف و بیماری‌های مرتبط با چشم پیشگیری کنید و بینایی سگ را تقویت نمایید.

 

نتیجه گیری

اگر شما هم دغدغه زیادی در دل‌تان دارید و نگران وضعیت بینایی سگ عزیزتان هستید، باید خیال‌تا را راحت کنیم که کور رنگ در سگ‌ها پدیده‌ای کاملا طبیعی است و هیچ تاثیری در کیفیت زندگی‌شان ندارد. در واقع‌ سگ‌ها به دلیل بینایی قوی و شنوایی مطلوب، می‌توانند چنین ضعف ساده‌ای را پوشش داده و بدون مشکل با محیط اطرافشان در تعامل باشند. پس با خیال آسوده و مصرف غذاها و خوراکی‌های مفید، بینایی سگ را تقویت کنید و نگران کور رنگی سگ ها نباشید.

لیست مطالب
  1. کور رنگی سگ ها ، آیا سگ ها رنگ را تشخیص میدهند؟
  2. طرز تهیه تشویقی خانگی برای سگ ها
  3. سگ ها چقدر عمر میکنند؟
  4. بهترین سایت های مشاوره آنلاین با دامپزشک
  5. تاثیر اندازه‌ی پوزه بر طول عمر سگ‌ها!
  6. 14 نژاد مناسب برای افرادی که اولین تجربه نگهداری از سگ را می‌گذرانند
  7. آیا سگ من مرا دوست دارد؟
  8. خطرناک ترین نژاد های سگ در جهان
  9. بزرگ ترین نژاد های سگ در جهان
  10. 10 ایده جذاب برای جشن تولد سگ محبوبتان
  11. چرا ما اینقدر سگ‌ها را دوست داریم؟ علم پاسخ می‌دهد!
  12. روش دادن قرص به سگ ها
  13. سرطان در سگ ها | علائم سرطان سگ و پیشگیری
  14. تفاوت شیر گاو با شیر سگ در چیه؟ مقایسه شیر سگ و گاو
  15. نحوه تغییر غذای سگ و توله سگ؛ هر آنچه باید بدانید
  16. علت استفراغ سگ و درمان آن
  17. علت ریزش مو در سگ ها و درمان آن
  18. راهنمای شیر دادن به توله سگ
  19. وفادارترین نژادهای سگ‌ کدام‌ اند؟
  20. خوردن نان برای سگ مفیده یا مضر؟
  21. قرص ضد انگل برای سگ‌ها + معرفی بهترین درمان انگل سگ
  22. سگ از چی می‌ترسه؟
  23. قارچ برای سگ خوبه یا بد؟
  24. شرایط بردن سگ به خارج از کشور
  25. همه‌چیز درباره گریه کردن در سگ ها
  26. آرام‌کردن سگ با دارو: داروهای آرامبخش سگ
  27. هر چند وقت یکبار باید سگ ها را شست؟
  28. جرب سگ | نحوه تشخیص، علائم و علل آن چیست؟
  29. نقش پرورش دهندگان سگ در جامعه چیست؟
  30. نگهداری سگ برای چه افرادی مناسب نیست؟
  31. معرفی نژاد‌ های سگ ایرانی
  32. علائم و درمان بیماری کنل کاف یا سرفه سگ
  33. قوانین نگهداری از سگ در کشور‌ های خارجی
  34. راه های تخلیه انرژی سگ
  35. واردات انواع نژادهای سگ به ایران
  36. بهترین سگ آپارتمانی [ویدیو و عکس 10 نژاد سگ آپارتمانی]
  37. معرفی بهترین سگ های گارد و نگهبان + عکس نژاد ها
  38. سگ تی کاپ چیست؟ معرفی نژادهای تیکاپ
  39. عکس و ویدیو 7 نژاد سگ جیبی (قیمت و خرید سگ جیبی)
  40. موسیقی و آهنگ های مخصوص سگها + دلایل استفاده و مزایا
  41. آموزش جعبه سگ
  42. آموزش جلوگیری از پارس کردن سگ
  43. آموزش رفع جویدن سگ
  44. آموزش محل دستشویی به سگ
  45. به سگ خود نشان دهید که او رئیس نیست
  46. جلوگیری از تعقیب کردن ماشین ها توسط سگ
  47. جلوگیری از گاز گرفتن توله سگ
  48. سرگرمی کردن سگ
  49. تحرک در سگها
  50. حواس پنجگانه سگ ها
  51. رنگهای پوشش سگ
  52. بررسی نقاط مختلف بدن سگ
  53. دیسپلازی لگن در سگ
  54. ویروس دیستمپر در سگها
  55. بيماری التهاب گوش خارجی سگ و گربه
  56. فتق در سگها و گربه ها
  57. این غذاها را هرگز به سگ تان ندهید
  58. تغییر غذای توله سگ
  59. روش پخت چند نوع غذا برای سگها
  60. تغذیه در سگ و گربه
  61. جفتگیری در سگ ها چگونه است؟
  62. دوران بارداری و زایمان در سگ ها
  63. دوره فحل یا پریودی در سگ های ماده چگونه است؟
  64. مزایا و معایب عقیم کردن سگ نر
  65. معایب و مزایای عقیم کردن سگ ماده
  66. خارش در سگها به چه علت است و چگونه رفع میشود؟
  67. شکاف سق دهان در سگها
  68. عقیم کردن حیوانات چه مزیت ها و معایبی دارد؟
  69. مقابله با کرم ها در سگ
  70. کک و کنه در سگ ها و نحوه مقابله با آن
  71. مقابله با فصل گرما برای سگ ها
  72. واکسیناسیون سگ ها چگونه است؟
  73. نقش حیوانات خانگی در درمان افسردگی
  74. روش های تعیین هویت حیوانات خانگی
  75. تلاقی نژاد یا Cross breed در سگ ها
  76. تفاوت میان نژاد سگ لابرادور انگلیسی و آمریکایی
  77. نژادهای کم پارس در سگها (نژاد های کم سرو صدا سگ)
  78. میکروچیپ روش شناسایی هویت حیوانات
  79. مسافرت رفتن با سگ ها
  80. مدفوع خواری در سگ ها (دلایل مدفوع خواری و راه حل مشکل)
  81. سگ در زبان های مختلف چگونه تلفظ میشود؟
  82. کودکان در معرض گاز گرفتن سگها
  83. کشتار سگهای ولگرد در ایران
  84. شرایط نگهداری حیوانات خانگی
  85. سگهای پلیس
  86. سگ گردانی در تهران
  87. زشت ترین سگ دنیا
  88. ریزش مو در سگ ها
  89. دستورالعمل كنترل جمعيت سگهاي ولگرد
  90. حقوق حیوانات از دیدگاه اسلام و غرب
  91. جنگ در سگها
  92. پیوند سگ و روباه
  93. آیا سگ نجس است؟ بررسی علمی و دینی نجاست سگ
  94. معرفی Iran Kennel Club ایران کنل کلاب
  95. قوانین جهانی در زمینه حقوق حیوانات
  96. آیا نگهداشتن حیوان خانگی خطرناک است یا باعث امنیت میشود؟
  97. اسهال در سگ های بالغ و توله سگ ها
  98. جراحی تار های صوتی سگ و مقابله با پارس کردن آن ها
  99. شجره نامه سگ چیست و چه اهمیتی دارد؟
  100. آشنایی با گروه بندی نژاد های سگ
  101. تفاوت ژرمن شپرد نمایشی و کاری
  102. آموزش نحوه گرفتن ناخن سگ ها
  103. بهداشت گوش در سگ ها (آموزش تمیز کردن گوش سگ)
  104. آراستن نژادهای سگ مو بلند
  105. آموزش نحوه صحیح حمام کردن سگ ها
  106. آموزش های اولیه آراستن سگ ها
  107. مراقبت و نگهداری از دندانهای سگ (قسمت دوم)
  108. مراقبت و نگهداری از دندانهای سگ (قسمت اول)
  109. آموزش نحوه اجتماعی کردن سگ و توله سگ
  110. بناکردن و نگهداری از حد و مرز سگ
  111. چرا سگها خودشان را تکان می دهند؟
  112. عواقب و خطرات تنها گذاشتن سگ به صورت طولانی و مداوم در خانه
  113. همه چیز در مورد پیاده روی با سگ ها
  114. نحوه کنترل کردن و مسلط شدن روی سگ (آلفا شدن)
  115. معنای حرکات و زبان بدن سگ ها
  116. چرا نباید با سگ ها مثل انسان ها رفتار کنیم؟ (روانشناسی سگ)
  117. رابطه بد سگ نسبت به کودکان به چه شکل بوجود می آید؟
  118. قبل از اینکه سگتان را قلاده کنید
  119. داستان حمله و درگیری سگ ها (داستان واقعی)
  120. یک سگ یا دو سگ داشته باشم؟
  121. حس تملک وسایل منزل توسط سگ ها و نحوه جلوگیری از آن
  122. پت راید؛ اولین سامانه حمل و نقل حیوانات خانگی در ایران
  123. هیدروتراپی جدیدترین تکنولوژی درمانی پوست و مو سگ

مطالب ویژه

گفتگو آنلاین