سگ ها چقدر عمر میکنند؟

سگ ها چقدر عمر میکنند؟

 

اگر سرپرست پت باشید یا اخیرا به فکر آوردن یک سگ به خانه‌تان باشید، طبیعی است که اطلاع داشتن از طول عمر سگ‌ها برای‌تان یک موضوع مهم شده باشد. سلامت و زندگی پر از عشق در کنار این فرشته‌ها همیشه برای ما اهمیت داشته و دارد! پس طبیعی است که برای ایجاد فضایی مناسب در زندگی به فکر طول عمر آن‌ها باشیم. به همین دلیل و اهمیت آگاهی در خصوص طول عمر سگ‌ها، قصد داریم در ادامه به بررسی طول عمر در نژادهای مختلف و عوامل اثرگذار در این موضوع بپردازیم.

پس همراه ما باشید تا اطلاعاتی به‌روز در این خصوص کسب کنید.

 

طول عمر سگ های سایز کوچک

بهتر است بدانید که در دسته بندی سن و سال و طول عمر سگ‌ها، معمولا ابعاد و سایز سگ پارامتر بسیار مهم و اثرگذاری است. سگ‌های کوچک معمولاً عمر طولانی‌تری نسبت به سگ‌های بزرگتر دارند. هرچند تخمین دقیقی برای طول عمر سگ‌ها نمی‌توان زد و همه چیز به شرایط زندگی، بیماری‌ها و نحوه نگهداری بستگی دارد؛ اما به طور متوسط می‌توان ادعا کرد که طول عمر سگ‌های کوچک بین 12 تا 16 سال است.  برخی از نژادهای سگ، حتی می‌توانند تا 20 سال عمر کنند. این موضوع وابستگی مستقیمی به متابولیسم بدن، کیفیت نژاد، عوامل ژنتیکی و موارد این‌چنینی دارد. نژادهای کوچک‌تر مثل  سگ شی‌هوا‌هوا، داشهوند، پامرانیان، اشپیتز و شیتزو به دلیل اندازه کوچکتر و ساختار بدنی مقاوم‌تر، در برابر بیماری‌ها و عوامل مرتبط با افزایش سن، عملکرد بهتری دارند. از سوی دیگر، مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه مناسب در کنار چکاپ منظم برای کنترل بیماری‌ها در مراحل اولیه، نقش مهمی در طول عمر سگ‌های کوچک ایفا می‌کنند. پارامتر تغذیه و سبک فعالیت‌های بدنی یا تخلیه انرژی سگ می‌تواند در افزایش یا کاهش طول عمر دخیل باشد. از سوی دیگر، ارتباط نزدیک سگ‌ها با افراد خانواده و کاهش استرس آن‌ها، در بهبود عملکرد بدن و طول عمر موثر است. سگ‌های کوچک معمولا به دلیل جسه کوچک و قابلیت حمل یا بغل کردن، شرایط روحی بهتری را تجربه می‌کنند و کمتری در خطر رویدادهای غیرمنتظره قرار می‌گیرند.

 

طول عمر سگ های سایز متوسط

سگ‌های سایز متوسط در بین سگ‌های سایز بزرگ و کوچک، تعادلی نسبی ایجاد کرده‌اند. این سگ‌ها به طور حدودی 10 تا 14 سال عمر می‌کنند. هرچند ممکن است در بعضی موارد طول عمر سگ‌های این سایز بیشتر شود، اما حد متوسط تا 14 سال است. نژادهایی مانند بیگل، باکسر، کولی و بولداگ در دسته بندی سگ‌های سایزر متوسط قرار می‌گیرند. مثل تمام نژادهای سگ، عوامل متعددی می‌توانند بر طول عمر آن‌ها اثرگذار باشد. معمولا ژنتیک حرف اول را می‌زند و زمینه را برای ایجاد بیماری از والدین به توله‌های جدید فراهم می‌کند. هرچند نقش تغذیه و تقویت سیستم ایمنی بسیار پر رنگ است، اما می‌توان مدعی شد که رعایت اصول بهداشتی، مراقبت‌های روتین و فعالیت بدنی در سگ‌ها به شدت اهمیت دارد. شما می‌توانید به راحتی از همین طریق شرایط را برای ایجاد یک زندگی مناسب برای سگ‌ها فراهم کنید. حتی در سگ‌هایی که از والدین‌شان بیماری خاصی را به همراه دارند، اصلاح سبک زندگی می‌تواند زمینه بروز بیماری را کمرنگ کند.

مراقبت‌های منظم دامپزشکی، روتین چکاپ و بررسی دقیق می‌تواند در افزایش طول عمر سگ‌ها دخیل باشد. بالانس تغذیه و رساندن مواد مغذی به بدن سگ‌ها یک پارامتر مهم و کلیدی در این زمینه است. معمولا فعالیت بدنی مناسب، داشتن تحرک کافی و ثبات وزن در سگ‌ها می‌تواند زمینه بروز برخی بیماری‌ها را به کمترین میزان خود برساند. چرا که چاقی و اضافه وزن در سگ‌ها فورا زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و مشکلات مفصلی را رقم می‌زند و دردسرهای زیادی ایجاد خواهد کرد. پس با یک روتین مناسب و رعایت بهداشت محیط زندگی و فضاهای گوناگون، شرایط مناسبی برای طول عمر مناسب سگ فراهم کنید.

 

طول عمر سگ های سایز بزرگ

متاسفانه سگ‌های سایز بزرگ طول عمر کم‌تری را تجربه می‌کنند. آن‌ها نسبت به سگ‌های کوچک‌تر و متوسط، شانس زندگی کوتاه‌تری دارند و این موضوع برای سرپرستان‌شان به شدت آزار دهنده‌ است. به طور متوسط می‌تواد ادعا کرد که طول عمر سگ‌های بزرگ بین 8 تا 12 سال است. باز هم پارامترهای دیگری در افزایش یا کاهش این مدت زمان دخیل هستند. نژادهایی مانند سگ ژرمن شپرد، روتوایلر، سنت برنارد و گریتن دین در این دسته بندی قرار می‌گیرند و سگ سایز بزرگ شناخته می‌شوند. این سگ‌ها به دلیل ابعاد بزرگ‌تر و متابولیسم کندتر، معمولاً مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلفی هستند که می‌تواند طول عمر آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. بروز بیماری‌هایی مانند دیسپلازی مفصلی، بیماری‌های قلبی، مشکلات کلیوی و سرطان از رایج‌ترین دلایل مرگ این سگ‌ها محسوب می‌شوند.

اما می‌توان امیدوار بود که با ایجاد یک سبک زندگی مناسب و بهبود تغذیه، استفاده از مکمل‌ها تحت نظارت دامپزشک و انجام روتین چکاپ و فعالیت، می‌توان این مدت زمان را افزایش داد. ایجاد ثبات وزنی گام مهمی در سلامت سگ‌ها است. پس هوشمندانه آن را هدف قرار دهید.

 

چه پارامترهایی در تعیین طول عمر سگ اهمیت دارند؟

پارامترهای متعددی در تعیین طول عمر سگ‌ها دخیل هستند. با شناخت این پارامترها می‌توانید هوشمندانه‌تر وضعیت سگ را بررسی کرده و در بهبود طول عمر او گام بردارید.

1. ژنتیک: برخی نژادها به طور طبیعی طول عمر بیشتری دارند. به عنوان مثال، سگ‌های کوچک‌تر معمولاً طول عمر بیشتری نسبت به سگ‌های بزرگ‌تر دارند و می‌توانند مقاومت بیشتری در برابر رخدادها بروز دهند. در کنار این پارامتر، وجود برخی بیماری‌های ژنتیکی می‌توانند طول عمر سگ را کوتاه کنند. به همین دلیل بررسی والدین سگ‌ها در این امر به شما کمک می‌کند.

2. تغذیه: شاید باورتان نشود که تغذیه سالم و متعادل تا چه اندازه در بهبود کیفیت زندگی و طول عمر سگ دخیل است. این تغذیه مناسب شامل پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های مناسب است. به همان میزان کنترل وزن سگ‌ها و جلوگیری از چاقی می‌تواند شرایط بهتری را برای سگ رقم بزند.

3. فعالیت بدنی: سگ‌ها نیازمند فعالیت بدنی منظم هستند. این موضوع کمک می‌کند تا روحیه بهتری داشته باشند و سیستم ایمنی بدن‌شان قوی‌تر عمل کند. ثبات وزن با تحرک کافی و تقویت عضلات، ریسک بروز مشکلات مفصلی و استخوانی را کاهش می‌دهد. به همان میزان که فعالیت فیزیکی اهمیت دارد، تحریک ذهنی برای سگ‌ها تاثیر مستقیمی در بهبود سبک زندگی و طول عمر خواهد داشت.

4. مراقبت‌های دامپزشکی: شما باید برای نگهداری از سگ‌ها، یک روتین پزشکی منظم ترتیب دهید. واکسیناسیون منظم می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های خطرناک جلوگیری کند. مراجعه حضوری به دامپزشک برای چکاپ‌های دوره‌ای و بررسی وضعیت سلامت سگ می‌تواند هرچیزی را در بهترین زمان تشخیص داده و روند درمان ساده‌تری را ایجاد کند. درمان به موقع بیماری‌ها می‌تواند به شدت برای شما مفید باشد.

5. محیط زندگی:  زندگی در محیطی آرام و بدون استرس موجب می‌شود تا سگ‌ها سالم‌تر بمانند و سیستم ایمنی بدن‌شان برای مقابله با بیماری‌ها آماده باشد. رعایت ایمنی در تفریح یا پیاده روی و هر رویدادی می‌تواند ریسک بروز تصادفات یا خوردن سم و ... را کاهش دهد.

 

نشانه های پیر شدن در سگ ها چیست؟

نشانه‌های پیر شدن در سگ‌ها شامل تغییرات فیزیکی، رفتاری و سلامت کلی است. آگاهی از این تغییرات به شما کمک می‌کند تا پیگیری دقیق‌تری برای ساپورت سگ انجام دهید و روند افزایش سن را برای او آسان کنید. خاکستری شدن موها یک علامت رایج در سگ‌ها است که معمولا در اطراف چشم و پوزه رخ می‌دهد.  برخی سگ‌ها در سنین بالا دچار تغییر در متابولیسم بدن می‌شوند و روند کاهش یا افزایش وزن بی دلیل در آن ها رخ می‌دهد. به مرور سگ‌ها در روند افزایش سن بی تحرک می‌شوند و چندان حوصله‌ای برای بازی ندارند. گاهی درد مفاصل و مشکلات حرکتی می‌تواند آن‌ها را کم تحرک‌تر کرده و مشکلاتی در پیاده روی یا بالا رفتن از پله ایجاد کند. تکرر ادرار یا خطا در دستشویی یک نشانه رایج در افزایش سن است. کاهش بینایی و حواس این‌چنینی در افزایش سن سگ‌ها دیده می‌شود.  مشکلات دهان و دندان و بوی بد دهان، یک نشانه مهم در بروز مشکل است. سگ‌ها معمولا در چنین شرایطی دچار دغدغه‌های زیادی می‌شوند و درد دندان یا عفونت لثه یکی از این مشکلات است. بروز اختلالات گوارشی نیز رایج است و گاهش درد برای ادرار، تکرر ادرار و موارد این‌چنینی با مشکلات کلیوی و مثاله همراه است.  تحت نظر بودن سگ می‌تواند یک عامل مهم برای کاهش این موارد باشد. پس حتما تحت نظارت یک دامپزشک، روند کهن سالی سگ‌ها را زندگی کنید.

 

لیست مطالب
  1. کور رنگی سگ ها ، آیا سگ ها رنگ را تشخیص میدهند؟
  2. طرز تهیه تشویقی خانگی برای سگ ها
  3. سگ ها چقدر عمر میکنند؟
  4. بهترین سایت های مشاوره آنلاین با دامپزشک
  5. تاثیر اندازه‌ی پوزه بر طول عمر سگ‌ها!
  6. 14 نژاد مناسب برای افرادی که اولین تجربه نگهداری از سگ را می‌گذرانند
  7. آیا سگ من مرا دوست دارد؟
  8. خطرناک ترین نژاد های سگ در جهان
  9. بزرگ ترین نژاد های سگ در جهان
  10. 10 ایده جذاب برای جشن تولد سگ محبوبتان
  11. چرا ما اینقدر سگ‌ها را دوست داریم؟ علم پاسخ می‌دهد!
  12. روش دادن قرص به سگ ها
  13. سرطان در سگ ها | علائم سرطان سگ و پیشگیری
  14. تفاوت شیر گاو با شیر سگ در چیه؟ مقایسه شیر سگ و گاو
  15. نحوه تغییر غذای سگ و توله سگ؛ هر آنچه باید بدانید
  16. علت استفراغ سگ و درمان آن
  17. علت ریزش مو در سگ ها و درمان آن
  18. راهنمای شیر دادن به توله سگ
  19. وفادارترین نژادهای سگ‌ کدام‌ اند؟
  20. خوردن نان برای سگ مفیده یا مضر؟
  21. قرص ضد انگل برای سگ‌ها + معرفی بهترین درمان انگل سگ
  22. سگ از چی می‌ترسه؟
  23. قارچ برای سگ خوبه یا بد؟
  24. شرایط بردن سگ به خارج از کشور
  25. همه‌چیز درباره گریه کردن در سگ ها
  26. آرام‌کردن سگ با دارو: داروهای آرامبخش سگ
  27. هر چند وقت یکبار باید سگ ها را شست؟
  28. جرب سگ | نحوه تشخیص، علائم و علل آن چیست؟
  29. نقش پرورش دهندگان سگ در جامعه چیست؟
  30. نگهداری سگ برای چه افرادی مناسب نیست؟
  31. معرفی نژاد‌ های سگ ایرانی
  32. علائم و درمان بیماری کنل کاف یا سرفه سگ
  33. قوانین نگهداری از سگ در کشور‌ های خارجی
  34. راه های تخلیه انرژی سگ
  35. واردات انواع نژادهای سگ به ایران
  36. بهترین سگ آپارتمانی [ویدیو و عکس 10 نژاد سگ آپارتمانی]
  37. معرفی بهترین سگ های گارد و نگهبان + عکس نژاد ها
  38. سگ تی کاپ چیست؟ معرفی نژادهای تیکاپ
  39. عکس و ویدیو 7 نژاد سگ جیبی (قیمت و خرید سگ جیبی)
  40. موسیقی و آهنگ های مخصوص سگها + دلایل استفاده و مزایا
  41. آموزش جعبه سگ
  42. آموزش جلوگیری از پارس کردن سگ
  43. آموزش رفع جویدن سگ
  44. آموزش محل دستشویی به سگ
  45. به سگ خود نشان دهید که او رئیس نیست
  46. جلوگیری از تعقیب کردن ماشین ها توسط سگ
  47. جلوگیری از گاز گرفتن توله سگ
  48. سرگرمی کردن سگ
  49. تحرک در سگها
  50. حواس پنجگانه سگ ها
  51. رنگهای پوشش سگ
  52. بررسی نقاط مختلف بدن سگ
  53. دیسپلازی لگن در سگ
  54. ویروس دیستمپر در سگها
  55. بيماری التهاب گوش خارجی سگ و گربه
  56. فتق در سگها و گربه ها
  57. این غذاها را هرگز به سگ تان ندهید
  58. تغییر غذای توله سگ
  59. روش پخت چند نوع غذا برای سگها
  60. تغذیه در سگ و گربه
  61. جفتگیری در سگ ها چگونه است؟
  62. دوران بارداری و زایمان در سگ ها
  63. دوره فحل یا پریودی در سگ های ماده چگونه است؟
  64. مزایا و معایب عقیم کردن سگ نر
  65. معایب و مزایای عقیم کردن سگ ماده
  66. خارش در سگها به چه علت است و چگونه رفع میشود؟
  67. شکاف سق دهان در سگها
  68. عقیم کردن حیوانات چه مزیت ها و معایبی دارد؟
  69. مقابله با کرم ها در سگ
  70. کک و کنه در سگ ها و نحوه مقابله با آن
  71. مقابله با فصل گرما برای سگ ها
  72. واکسیناسیون سگ ها چگونه است؟
  73. نقش حیوانات خانگی در درمان افسردگی
  74. روش های تعیین هویت حیوانات خانگی
  75. تلاقی نژاد یا Cross breed در سگ ها
  76. تفاوت میان نژاد سگ لابرادور انگلیسی و آمریکایی
  77. نژادهای کم پارس در سگها (نژاد های کم سرو صدا سگ)
  78. میکروچیپ روش شناسایی هویت حیوانات
  79. مسافرت رفتن با سگ ها
  80. مدفوع خواری در سگ ها (دلایل مدفوع خواری و راه حل مشکل)
  81. سگ در زبان های مختلف چگونه تلفظ میشود؟
  82. کودکان در معرض گاز گرفتن سگها
  83. کشتار سگهای ولگرد در ایران
  84. شرایط نگهداری حیوانات خانگی
  85. سگهای پلیس
  86. سگ گردانی در تهران
  87. زشت ترین سگ دنیا
  88. ریزش مو در سگ ها
  89. دستورالعمل كنترل جمعيت سگهاي ولگرد
  90. حقوق حیوانات از دیدگاه اسلام و غرب
  91. جنگ در سگها
  92. پیوند سگ و روباه
  93. آیا سگ نجس است؟ بررسی علمی و دینی نجاست سگ
  94. معرفی Iran Kennel Club ایران کنل کلاب
  95. قوانین جهانی در زمینه حقوق حیوانات
  96. آیا نگهداشتن حیوان خانگی خطرناک است یا باعث امنیت میشود؟
  97. اسهال در سگ های بالغ و توله سگ ها
  98. جراحی تار های صوتی سگ و مقابله با پارس کردن آن ها
  99. شجره نامه سگ چیست و چه اهمیتی دارد؟
  100. آشنایی با گروه بندی نژاد های سگ
  101. تفاوت ژرمن شپرد نمایشی و کاری
  102. آموزش نحوه گرفتن ناخن سگ ها
  103. بهداشت گوش در سگ ها (آموزش تمیز کردن گوش سگ)
  104. آراستن نژادهای سگ مو بلند
  105. آموزش نحوه صحیح حمام کردن سگ ها
  106. آموزش های اولیه آراستن سگ ها
  107. مراقبت و نگهداری از دندانهای سگ (قسمت دوم)
  108. مراقبت و نگهداری از دندانهای سگ (قسمت اول)
  109. آموزش نحوه اجتماعی کردن سگ و توله سگ
  110. بناکردن و نگهداری از حد و مرز سگ
  111. چرا سگها خودشان را تکان می دهند؟
  112. عواقب و خطرات تنها گذاشتن سگ به صورت طولانی و مداوم در خانه
  113. همه چیز در مورد پیاده روی با سگ ها
  114. نحوه کنترل کردن و مسلط شدن روی سگ (آلفا شدن)
  115. معنای حرکات و زبان بدن سگ ها
  116. چرا نباید با سگ ها مثل انسان ها رفتار کنیم؟ (روانشناسی سگ)
  117. رابطه بد سگ نسبت به کودکان به چه شکل بوجود می آید؟
  118. قبل از اینکه سگتان را قلاده کنید
  119. داستان حمله و درگیری سگ ها (داستان واقعی)
  120. یک سگ یا دو سگ داشته باشم؟
  121. حس تملک وسایل منزل توسط سگ ها و نحوه جلوگیری از آن
  122. پت راید؛ اولین سامانه حمل و نقل حیوانات خانگی در ایران
  123. هیدروتراپی جدیدترین تکنولوژی درمانی پوست و مو سگ

مطالب ویژه

گفتگو آنلاین