اسهال در سگ های بالغ و توله سگ ها

اسهال در سگ های بالغ و توله سگ ها

اسهال در سگ های بالغ و توله سگ ها

 

می توان گفت که همه سگ ها بالأخره در طول زندگی خود دچار اسهال می شوند و این مشکل را تجربه می کنند. در بیشتر مواقع این مشکل تنها چند روز به طول می انجامد. هر چند که اگر متوجه شده اید که مدت درگیری سگ تان با این مشکل بیش از حد انتظار طول کشیده است، باید هشیار باشید و موارد و مسائل احتمالی دیگر، مانند احتمال ابتلا به سرطان، را بررسی کنید. به خصوص اگر شدت اسهال زیاد بوده و خیلی آبکی باشد، انجام بررسی های بیشتر التزام بیشتری می یابد. سگ تان را همانند فرزند خود بدانید و در انجام اقدامات لازم برای حفظ سلامتش سهل انگاری نکنید. اگر بر فرض فرزند خود شما دچار این مشکل می شد، قطعاً به سرعت نزد پزشک رفته و توصیه های او را برای بهبود حال او کاملاً رعایت می کردید. مثلاً اگر غذایی جدید به او داده بودید که احتمال می رفت باعث بروز این مشکل شده باشد، مطمئناً استفاده از آن را بلافاصله قطع می کردید. اگر در مورد سگ یا توله سگ خود هم به همین میزان حساس باشید، به احتمال زیاد مشکل هم سریع تر برطرف خواهد شد. اگر غذای جدیدی به او داده اید، احتمالاً با تغییر آن می توانید در خانه و پس از چند روز، همه چیز را حل کنید. اگر هم مشکل او به راحتی برطرف نشد، می توانید به معاینه یک دامپزشک بروید و نظر او را در مورد مشکلتان جویا شوید، چرا که ممکن است عامل اسهال چیزی فرا تر از انتظار شما باشد. توجه داشته باشید که توله سگ ها هم درست همانند کودکان انسان با ابتلا به اسهال، به سرعت آب بدن شان را از دست می دهند و دچار کم آبی می شوند. همچنین دقت کنید که اسهال می تواند شدید یا خفیف باشد که بسته به شدت آن، روش درمانی که برای آن انتخاب می شود نیز ممکن است متفاوت باشد.

علل ابتلا به اسهال

انگل ها:

در سگ های جوان، اسهال ممکن است به علت ابتلا به ویروس های مختلف و یا انگل ها اتفاق افتاده باشد. در این مواقع، یک نمونه گیری از مدفوع و بررسی آن توسط دامپزشک جهت بررسی ابتلا به کوکسیدیا (Coccidia)، ژیاردیا (Giardia)، تریکوموناس (Trichomonas) یا دیگر بیماری ها، می تواند بسیار مفید باشد. علت ابتلا به اسهال در توله سگی که دو هفته سن دارد می تواند وجود کرم های انگلی باشد. معمولاً سگ ها تا پیش از 3 هفتگی کرم زدایی نمی شوند ولی اگر لازم باشد این کار انجام می شود. زمانی که کرم ها در بدن سگ مشغول فعالیت شوند، نتیجه آن می تواند ابتلا به اسهال باشد.

اگر شدت اسهال حتی پس از انجام کرم زدایی، باز هم بیشتر شود، بهتر است احتمال ابتلای او به کوکسیدیا بررسی شود. دوره تخم ریزی این تک یاخته 13 روز است و معمولاً مادر توله میزبان حامل آن است. ممکن است این انگل توسط تماس توله با مادر در هنگام تولد یا کمی پس از آن انتقال یافته باشد. بنابر این توجه به این نکته مهم است که یک سگ به صورت معمول نمی تواند با این انگل به دنیا آید. اگر یک توله سگ 13 روز پس از تولدش دچار اسهال شد، احتمال ابتلای او به کوکسیدیا زیاد است. درمان این بیماری نیازمند مراجعه به پزشک است. تشخیص نیز از طریق بررسی نمونه مدفوع صورت می گیرد.

عوامل دیگر:

برخی از سگ ها به دلیل هیجانات شدید، مثلاً استرس زیاد ناشی از دوری از خانه، دچار اسهال می شوند.
برخی از موارد ابتلا به اسهال ناشی از سرما خوردگی و آنفلونزا است. گاهی هم خوردن یک غذای عجیب، جدید یا نا مناسب باعث ناراحتی معده و واکنش آن به غذا می گردد. ابتلا به اسهال پس از تغییرات بسیار شایع است.
 

برای درمان اسهال چه باید کرد

 

صاحب سگ به عنوان فردی که مسئولیت نگهداری از سگ را قبول کرده است در هنگام بروز مشکل در سگ، باید به فکر حل این مشکل باشد نه آن که از آن چشم بپوشد. چشم پوشی و بی توجهی به اسهال می تواند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شده و کم آبی بدن، حتی در سگ های بزرگسال، را به دنبال داشته باشد. در صورتی که بدن سگ ضعیف شود، میزان آسیب پذیری او در برابر دیگر بیماری ها و میکروب ها نیز بیشتر می شود. بنابر این با آن که شاید در ابتدای کار اسهال یک مسئله ابتدایی و بی اهمیت به نظر برسد، ولی پیدا کردن راه چاره برای مقابله با آن ضروری است.

مقابله با مشکل کم آبی بدن

اگر در تلاش برای رفع و مقابله با اسهال ناگهانی در مراحل اولیه هستید و سگ شما هنوز علائم کم آبی را نشان نمی دهد، باید او را به مدت یک روز به دور از آب و غذا نگه دارید. یعنی نه هیچ آبی به او بدهید و نه هیچ غذایی البته توجه داشته باشید که این مدت برای سگ های بزرگ سال است. عدم دریافت آب و غذا برای سگ های زیر 8 ماه بیش از حد زیاد است. بنابر این برای سگ های زیر 8 ماه، مقدار کمی غذا (مانند برنج و مرغ) و کمی هم آب در روز لازم است. پس از آن تا روز بعد دیگر چیزی نباید به آن ها داده شود. سگ های کوچک نمی توانند بیش از 12 ساعت بدون آب و غذا تاب آورند. غذا و آب ندادن به آن ها در واقع برای استراحت دادن به معده است. برای سگ ها و توله سگ هایی که دچار اسهال شدید هستند، ندادن آب روش درستی نیست. آن ها آب زیادی را به دلیل مشکل شان از دست می دهند و سریعاً با مشکل کم آبی مواجه می شوند. بنابر این دادن آب به آن ها یک ضرورت محسوب می شود. در صورتی که مشکل کم آبی وجود نداشته باشد و شدت مشکل کم بوده و قابل کنترل باشد، عدم مصرف آب می تواند به آن ها کمک کند (معمولاً 12 ساعت برای توله سگ ها کافی است). همان طور که گفته شد، این کار صرفاً به منظور استراحت دادن به معده انجام می شود.

در شرایطی که سگ دچار اسهال شدید است و دادن آب به او الزامی می باشد، بهترین گزینه استفاده از تزریق وریدی خواهد بود. پیش از اقدام به این کار حتماً با یک دامپزشک متخصص مشورت کنید. لازم است تاکید کنیم که منظور از اسهال خفیف، مدفوع شل با بافتی خمیری و شل است. در حالی که اسهال شدید کاملاً آبکی و غیر قابل کنترل بوده و به صورت قطرات دفع می شود.

همچنین باید دقت داشته باشید که سگ های زیر 7 ماه را از خوردن غذا و آب محروم نکنید. سگ های جوانی که دچار اسهال شده اند معمولاً نیاز به توجه فوری پزشک متخصص دارند چرا که وخامت بیماری در آن ها سریعاً بالا رفته و حتی ممکن است منجر به مرگ شان شود.

 

برای پیش گیری از خشک شدن بدن و تجدید آب از دست رفته، می توانید آبی به میزان همان حجمی که از بدن دفع شده است را به او بدهید. اگر سگ شما استفراغ می کند یا اسهال دارد و به این علت دچار کم آبی شده است، باید به نزد پزشک رفته تا او آب مورد نیاز را به کمک تزریق وارد بدنش کند. برای تشخیص کم آبی بدن می توان به پوست سگ در ناحیه گردن توجه کرد. اگر پوست این ناحیه را بکشید ولی پس از رها کردن پوست سریعاً به جای خود باز نگردد، می توانید نتیجه بگیرید که سگ تان دچار کم آبی شده است.

در نتیجه اگر سگ تان دچار اسهال شده است و مدفوع شل دارد، می توانید برای مدت کوتاهی از دادن آب خود داری کنید تا از شدت گرفتن آن پیش گیری کنید. ولی اگر کار از کار گذشته باشد و اسهال به مرحله دوم رسیده باشد (اسهال شدید، یعنی آن که مدت کمی پس از نوشیدن مایعات تمام آن دفع گردد)، احتمالاً به تزریق مایعات نیاز خواهد بود. به هیچ وجه سگی که دچار اسهال شدید و غیر قابل کنترل است را از دسترسی به آب محروم نکنید.

 

درمان خانگی

در ادامه دستور العملی برای مقابله با اسهال ناگهانی آورده شده است. این دستورالعمل خانگی موقت است و در صورتی که این مشکل ادامه پیدا کرد، حتماً باید سگ را نزد دامپزشک برده تا تحت معاینه قرار گیرد. همچنین دادن آب کافی در این هنگام نیز بسیار حائز اهمیت است.

اسهال در مراحل اولیه در خانه قابل درمان است و اگر زود متوجه آن شوید و اقدامات مناسب را انجام دهید، می توانید مشکل را برطرف کنید. بنابراین کلید اصلی حل مشکل عملکرد سریع و به موقع است، پیش از آن که اسهال به مراحل بعدی پیشرفت کند و بدن دچار کم آبی شود. زمانی که سیستم ایمنی بدن دچار ضعف شود، مشکلات و بیماری های دیگر نیز به بدن هجوم می آورند و درمان را بیش از پیش دشوار می سازند

روز اول: استفاده از پپتو بیسمول هر 3 تا 4 ساعت یک بار. توجه داشته باشید که برای استفاده از پپتو بیسمول به سرنگ بدون سوزن نیاز دارید. استفاده از پپتو مایع صورتی رنگ به اندازه نصف تا یک قاشق چای خوری برای هر 4.5 کیلوگرم از وزن سگ. یعنی یک سگ 22.4 کیلویی به 2.5 تا 5 قاشق چای خوری از پپتو نیاز دارد.
دامپزشکان استفاده از پپتو را برای سگ هایی که بالای 6 هفته سن دارند، پیشنهاد می کنند. در مورد سگ های جوان تر باید با یک دامپزشک مشورت کنید
روز دومی که سگ دچار مشکل شده است به سگ تان برنج پخته شده بدهید: برای این کار به 1 فنجان برنج، دو فنجان آب و 1 سینه مرغ نیاز دارید. به این صورت طعم مرغ در برنج نفوذ کرده و باعث می شود که سگ تان از برنج خوشش آید و به راحتی آن را بخورد. به یاد داشته باشید که غذای ترکیب برنج را فقط برای یک روز، یعنی فردای روزی که سگ تان را از دسترسی کامل به آب و غذا محروم کرده اید، استفاده کنید. اگر سگ تان به هر دلیلی به مرحله دوم اسهال رسید، باید آب زیادی در اختیار سگ تان قرار دهید. همان طور که گفته شد استفاده از تزریق راه حل بهتری نسبت به نوشیدن آب محسوب می شود.
همچنین اضافه کردن کمی ماست کم چرب و کمی پنیر کوتاژ، نیز می تواند مؤثر باشد. کدو حلوایی هم یکی از گیاهانی است که می تواند به درمان اسهال کمک کند. غذای ترکیبی برنج می تواند 3 بار یا بیشتر در طول روز به همراه کمی آب به سگ داده شود.
خرید داروی کلسیم نیز از جمله مواردی است که می تواند در این شرایط به کمک شما آید. این دارو های تقویتی با رساندن انرژی، مواد مغذی و قند و کالری مورد نیاز بدن، به تقویت سیستم ایمنی سگ های ضعیف کمک می کند.
کارهایی که باید در روز سوم انجام دهید: می توانید مرغ پخته شده را رشته‌رشته کرده و با برنج مخلوط کنید. می توانید غذاهای زود هضم ویژه نیز خریداری کنید و با آن مخلوط کنید. بهتر است به مدت چند روز غذاهای زود هضم به سگ تان بدهید و پس از گذشت مدتی، ترکیب کردن و دادن غذاهای معمول را دوباره آغاز کنید.
از جمله موادی که به سفت کردن مدفوع و جلوگیری از اسهال کمک می کند، سیب زمینی است که به طور طبیعی چنین خاصیتی دارد.
باز هم باید تاکید کنیم که اگر وضعیت و وخامت مشکل سگ تان به مرور شدید تر شد، بهتر است وقت را تلف نکرده و هر چه زودتر با یک دامپزشک تماس بگیرید و راهنمایی های او را به کار بندید.

مراجعه به دامپزشک

 

اگر شرایط به گونه ای پیش رفت که طی چند روز درمان خانگی، مشکل برطرف نشد، می توانید از دامپزشک خود در مورد کارهایی که برای مقابله با اسهال می توانید انجام دهید، سؤال کنید. هر دامپزشک ممکن است نظر خاص خود را در این مورد داشته باشد ولی به علت آن که این مشکل بسیار شایع می باشد، همه آن ها راه های تجربه شده و مطمئنی برای مقابله با آن را به مراجعه کنندگان خود پیشنهاد می کنند

گاهی تشخیص علت دقیق اسهال بدون انجام آزمایشات بیشتر و دقیق تر بسیار دشوار می شود. بنابر این در صورتی که سگ تان دچار اسهال شده و پس از چند روز خوب نشده باشد، بهتر است یک نمونه از مدفوع آن را برای بررسی های بیشتر نزد پزشک متخصص ببرید. همچنین اگر اثری از خون در مدفوع مشاهده کردید، یا متوجه شدت بالای اسهال در سگ شدید، بهتر است هر چه سریع تر او را نزد دامپزشک ببرید.

 

لیست مطالب
  1. تاثیر اندازه‌ی پوزه بر طول عمر سگ‌ها!
  2. 14 نژاد مناسب برای افرادی که اولین تجربه نگهداری از سگ را می‌گذرانند
  3. آیا سگ من مرا دوست دارد؟
  4. خطرناک ترین نژاد های سگ در جهان
  5. بزرگ ترین نژاد های سگ در جهان
  6. 10 ایده جذاب برای جشن تولد سگ محبوبتان
  7. چرا ما اینقدر سگ‌ها را دوست داریم؟ علم پاسخ می‌دهد!
  8. روش دادن قرص به سگ ها
  9. سرطان در سگ ها | علائم سرطان سگ و پیشگیری
  10. تفاوت شیر گاو با شیر سگ در چیه؟ مقایسه شیر سگ و گاو
  11. نحوه تغییر غذای سگ و توله سگ؛ هر آنچه باید بدانید
  12. علت استفراغ سگ و درمان آن
  13. علت ریزش مو در سگ ها و درمان آن
  14. راهنمای شیر دادن به توله سگ
  15. وفادارترین نژادهای سگ‌ کدام‌ اند؟
  16. خوردن نان برای سگ مفیده یا مضر؟
  17. قرص ضد انگل برای سگ‌ها + معرفی بهترین درمان انگل سگ
  18. سگ از چی می‌ترسه؟
  19. قارچ برای سگ خوبه یا بد؟
  20. شرایط بردن سگ به خارج از کشور
  21. همه‌چیز درباره گریه کردن در سگ ها
  22. آرام‌کردن سگ با دارو: داروهای آرامبخش سگ
  23. هر چند وقت یکبار باید سگ ها را شست؟
  24. جرب سگ | نحوه تشخیص، علائم و علل آن چیست؟
  25. نقش پرورش دهندگان سگ در جامعه چیست؟
  26. نگهداری سگ برای چه افرادی مناسب نیست؟
  27. معرفی نژاد‌ های سگ ایرانی
  28. علائم و درمان بیماری کنل کاف یا سرفه سگ
  29. قوانین نگهداری از سگ در کشور‌ های خارجی
  30. راه های تخلیه انرژی سگ
  31. واردات انواع نژادهای سگ به ایران
  32. بهترین سگ آپارتمانی [ویدیو و عکس 10 نژاد سگ آپارتمانی]
  33. معرفی بهترین سگ های گارد و نگهبان + عکس نژاد ها
  34. سگ تی کاپ چیست؟ معرفی نژادهای تیکاپ
  35. عکس و ویدیو 7 نژاد سگ جیبی (قیمت و خرید سگ جیبی)
  36. موسیقی و آهنگ های مخصوص سگها + دلایل استفاده و مزایا
  37. آموزش جعبه سگ
  38. آموزش جلوگیری از پارس کردن سگ
  39. آموزش رفع جویدن سگ
  40. آموزش محل دستشویی به سگ
  41. به سگ خود نشان دهید که او رئیس نیست
  42. جلوگیری از تعقیب کردن ماشین ها توسط سگ
  43. جلوگیری از گاز گرفتن توله سگ
  44. سرگرمی کردن سگ
  45. تحرک در سگها
  46. حواس پنجگانه سگ ها
  47. رنگهای پوشش سگ
  48. بررسی نقاط مختلف بدن سگ
  49. دیسپلازی لگن در سگ
  50. ویروس دیستمپر در سگها
  51. بيماری التهاب گوش خارجی سگ و گربه
  52. فتق در سگها و گربه ها
  53. این غذاها را هرگز به سگ تان ندهید
  54. تغییر غذای توله سگ
  55. روش پخت چند نوع غذا برای سگها
  56. تغذیه در سگ و گربه
  57. جفتگیری در سگ ها چگونه است؟
  58. دوران بارداری و زایمان در سگ ها
  59. دوره فحل یا پریودی در سگ های ماده چگونه است؟
  60. مزایا و معایب عقیم کردن سگ نر
  61. معایب و مزایای عقیم کردن سگ ماده
  62. خارش در سگها به چه علت است و چگونه رفع میشود؟
  63. شکاف سق دهان در سگها
  64. عقیم کردن حیوانات چه مزیت ها و معایبی دارد؟
  65. مقابله با کرم ها در سگ
  66. کک و کنه در سگ ها و نحوه مقابله با آن
  67. مقابله با فصل گرما برای سگ ها
  68. واکسیناسیون سگ ها چگونه است؟
  69. نقش حیوانات خانگی در درمان افسردگی
  70. روش های تعیین هویت حیوانات خانگی
  71. تلاقی نژاد یا Cross breed در سگ ها
  72. تفاوت میان نژاد سگ لابرادور انگلیسی و آمریکایی
  73. نژادهای کم پارس در سگها (نژاد های کم سرو صدا سگ)
  74. میکروچیپ روش شناسایی هویت حیوانات
  75. مسافرت رفتن با سگ ها
  76. مدفوع خواری در سگ ها (دلایل مدفوع خواری و راه حل مشکل)
  77. سگ در زبان های مختلف چگونه تلفظ میشود؟
  78. کودکان در معرض گاز گرفتن سگها
  79. کشتار سگهای ولگرد در ایران
  80. شرایط نگهداری حیوانات خانگی
  81. سگهای پلیس
  82. سگ گردانی در تهران
  83. زشت ترین سگ دنیا
  84. ریزش مو در سگ ها
  85. دستورالعمل كنترل جمعيت سگهاي ولگرد
  86. حقوق حیوانات از دیدگاه اسلام و غرب
  87. جنگ در سگها
  88. پیوند سگ و روباه
  89. آیا سگ نجس است؟ بررسی علمی و دینی نجاست سگ
  90. معرفی Iran Kennel Club ایران کنل کلاب
  91. قوانین جهانی در زمینه حقوق حیوانات
  92. آیا نگهداشتن حیوان خانگی خطرناک است یا باعث امنیت میشود؟
  93. اسهال در سگ های بالغ و توله سگ ها
  94. جراحی تار های صوتی سگ و مقابله با پارس کردن آن ها
  95. شجره نامه سگ چیست و چه اهمیتی دارد؟
  96. آشنایی با گروه بندی نژاد های سگ
  97. تفاوت ژرمن شپرد نمایشی و کاری
  98. آموزش نحوه گرفتن ناخن سگ ها
  99. بهداشت گوش در سگ ها (آموزش تمیز کردن گوش سگ)
  100. آراستن نژادهای سگ مو بلند
  101. آموزش نحوه صحیح حمام کردن سگ ها
  102. آموزش های اولیه آراستن سگ ها
  103. مراقبت و نگهداری از دندانهای سگ (قسمت دوم)
  104. مراقبت و نگهداری از دندانهای سگ (قسمت اول)
  105. آموزش نحوه اجتماعی کردن سگ و توله سگ
  106. بناکردن و نگهداری از حد و مرز سگ
  107. چرا سگها خودشان را تکان می دهند؟
  108. عواقب و خطرات تنها گذاشتن سگ به صورت طولانی و مداوم در خانه
  109. همه چیز در مورد پیاده روی با سگ ها
  110. نحوه کنترل کردن و مسلط شدن روی سگ (آلفا شدن)
  111. معنای حرکات و زبان بدن سگ ها
  112. چرا نباید با سگ ها مثل انسان ها رفتار کنیم؟ (روانشناسی سگ)
  113. رابطه بد سگ نسبت به کودکان به چه شکل بوجود می آید؟
  114. قبل از اینکه سگتان را قلاده کنید
  115. داستان حمله و درگیری سگ ها (داستان واقعی)
  116. یک سگ یا دو سگ داشته باشم؟
  117. حس تملک وسایل منزل توسط سگ ها و نحوه جلوگیری از آن
  118. پت راید؛ اولین سامانه حمل و نقل حیوانات خانگی در ایران
  119. هیدروتراپی جدیدترین تکنولوژی درمانی پوست و مو سگ

مطالب ویژه

گفتگو آنلاین