موسیقی و آهنگ های مخصوص سگها + دلایل استفاده و مزایا

موسیقی و آهنگ های مخصوص سگها + دلایل استفاده و مزایا

بگذارید مطلب را با این سؤال آغاز کنیم که آیا سگ‌ها موسیقی را دوست دارند و از گوش دادن به آن لذت می‌برند؟ در واقع، پاسخ کوتاه این پرسش، بله است، سگ‌ها موسیقی را دوست دارند!
قطعاً با دوستان و همسایگانی برخورد کرده‌اید که وقتی سگ‌هایشان تنها هستند، رادیو را روشن و یا به هر روشی برای آن‌ها موسیقی پخش می‌کنند. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که تا به حال این کار را انجام داده باشید. این نشانه‌ها همه به یک موضوع اشاره دارند و آن هم، این است که سگ‌ها دوست دارند به موسیقی گوش دهند، اما آیا حقیقت علمی پشت این ادعا وجود دارد یا اینکه صاحبان حیوانات خانگی علایق و شخصیت خود را بر روی سگ‌هایشان فرافکنی می‌کنند؟
در واقع، پاسخ صحیح این است که حقیقت علمی پشت این ادعا وجود دارد، اما پیش از ذکر هر مطلبی لازم است بگوییم که گستره این موضوع محدود نیست. به طوری که دانشمندان دریافتند سگ‌ها انواع خاصی از آهنگ‌ها را ترجیح می‌دهند، به این معنی که آن‌ها هر ژانر یا هر نوع صدایی را که ما انسان‌ها، آن را به عنوان موسیقی در نظر می‌گیریم، دوست ندارند. بنابراین، طبق مطالعات متعدد، سگ‌ها و انسان‌ها ترجیحات موسیقی یکسانی ندارند، اما این بدان معنا نیست که سگ‌ها اصلاً از موسیقی لذت نمی‌برند، در حقیقت بدین معناست که همراهان چهارپای ما در موسیقی هم سلیقه خاص خود را دارند. البته ناگفته نماند که موسیقی مخصوص سگ در هر سگی متفاوت است.
اگر مشتاق هستید بر آگاهی خود درباره این موضوع بیفزایید، این مطلب که در زمینه موسیقی مخصوص سگ، دلایل استفاده و مزایای آن صحبت می‌کند را تا انتها دنبال کنید. ما همچنین، در این مطلب به توصیه‌هایی در مورد نحوه انتخاب آهنگ‌هایی که ممکن است بهترین تأثیر را بر رفتار سگ شما داشته باشد، اشاره کرده‌ایم.

سگ‌ها از چه فرکانس‌هایی لذت نمی‌برند؟

برای مقایسه و درک بهتر، باید بگوییم که گوش انسان می‌تواند فرکانس‌های کم‌تر از 20 تا 20000 هرتز را بشنود، در حالی که سگ‌ها گوش‌های تیزتری نسبت به ما دارند و می‌توانند فرکانس‌های 16 تا 100000 هرتز را بشنوند. دلیل آن هم این است که سگ‌ها سرهای کوچک‌تری نسبت به ما دارند. در واقع، هرچه سر بزرگ‌تر باشد، پستانداران، فرکانس‌های کم‌تری را می‌شنوند. به همین دلیل، برخی از صداها که ما به آن‌ها عادت داریم، می‌تواند برای سگ‌ها ناراحتی ایجاد کنند.

سگ ها ترجیح می‌دهند چه نوع موسیقی را بشنوند؟

ممکن است فکر کنید که ترجیحات موسیقی سگ شما از شخصیت منحصربه‌فرد او نشأت می‌گیرد، اما در واقع بیشتر به صدای او مربوط است. یک مطالعه اخیر نشان داده است که سگ‌ها موسیقی‌هایی را ترجیح می‌دهند که از نظر دامنه و سرعت شبیه به صدای خودشان باشد. از سوی دیگر، سگ‌ها به این معروف هستند که اگر سگ دیگری در همان نزدیکی زندگی کند، صدای زوزه خود را تغییر می‌دهند. از این رو، ممکن است به سازهایی مانند کلارینت، ساکسیفون و سایر سازهای نی‌شکل که شبیه زوزه سگ هستند، پاسخ دهند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. جالب است صدای موسیقی چنگ نیز سگ‌ها و گربه‌ها را آرام می‌کند و تقریباً یک اثر تسکین‌دهنده طبیعی ارائه می‌دهد تا به حیوانات ناراحت کمک کند ساکت شوند، دراز بکشند و بخوابند.

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، سلیقه موسیقی در هر سگی متفاوت است. سگ‌ها مخاطبان سخت‌تری نسبت به گربه‌ها بوده و این امر بیشتر به این دلیل است که سگ‌ها دارای نژادهای بسیار متفاوتی از نظر اندازه، دامنه صوتی و ضربان قلب هستند. بنابراین، این تفاوت می‌تواند دلیل این باشد که چرا برخی سگ‌ها از یک نوع موسیقی لذت می‌برند، در حالی که همان موسیقی برای برخی دیگر لذت‌بخش نیست، پس یافتن ترکیب مناسبی از صداها برای جلب رضایت کامل گوش سگ، همیشه آسان نیست، اما می‌توانید از آهنگ‌های موجود در لیست پخش Spotify برای این امر کمک بگیرید.

برای راهنمایی بهتر باید اضافه کنیم که محققان تأثیر انواع مختلف موسیقی بر روی سگ‌ها را بررسی کرده‌اند. آن‌ها دریافتند که موسیقی پاپ، واکنش کمی در سگ‌ها ایجاد می‌کند، اما هوی متال (heavy metal) باعث نگرانی آنان می‌شود، این در حالی است که موسیقی کلاسیک، آن‌ها را آرام می‌کند.

میزان صدای پخش موسیقی برای سگ ها باید چقدر باشد؟

گرچه مهم است که چه نوع موسیقی می‌خواهید برای سگتان پخش کنید، اما مهم‌تر یا در حقیقت نکته کلیدی برای پخش هر نوع آهنگ، این است که آن را با صدای کم پخش نمایید، چراکه پخش موسیقی با صدای بلند، شنوایی حساس حیوان خانگی شما را مختل می‌کند.

موسیقی خاص گونه، پدیده نسبتاً جدیدی است که ممکن است در نهایت، حتی به آهنگ‌های مخصوص نژاد نیز ختم شود، اما یک چیز قطعی به نظر می‌رسد و آن هم، این است مغز سگ‌ها واقعاً برای لذت بردن از موسیقی ساخته شده است، فقط شاید نه آنطور که انتظار دارید!

موسیقی، بر خلق و خو و عملکرد سگ ها چه تأثیری دارد؟

سال‌هاست که ما مجذوب تأثیراتی بوده‌ایم که موسیقی می‌تواند بر حافظه، وضعیت عاطفی و حتی التیام آسیب‌های جسمی و بیماری‌های روانی داشته باشد. به طرز شگفت‌انگیزی، هر چه بیشتر در مورد موسیقی درمانی و فواید آن برای بشریت بیاموزیم، بیشتر متوجه می‌شویم که همین دانش را می‌توانیم در مورد دوستان پشمالو و چهارپایمان نیز بکار ببریم.

حیوانات خانگی نیز مانند انسان‌ها احساساتی می‌شوند، پس واضح است که موسیقی بر خلق و خوی آن‌ها نیز تأثیر می‌گذارد اما بیایید درباره چگونگی واکنش حیوانات خانگی چون سگ‌ها به موسیقی صحبت کنیم. برخلاف ذهنیت مرسوم که موسیقی یک پدیده منحصربه‌فرد انسانی است، تحقیقات اخیر و همچنین، در حال انجام، نشان می‌دهند که حیوانات نیز از آن بی‌بهره نیستند و گوش دادن به موسیقی را دوست دارند. اسنودون (Snowdon)، یک روانشناس حیوانات در دانشگاه ویسکانسین – مدیسون می‌گوید آن‌‎ها به جای اینکه موسیقی کلاسیک یا راک را دوست داشته باشند، به طور کلی، با ضربان طبل مانند، میانه خوبی دارند. در واقع، آن‌ها از آنچه او «موسیقی خاص گونه» می‌نامد، لذت می‌برند. پس به نظر می‌رسد که سگ‌ها انواع خاصی از موسیقی را دوست دارند، برخی از سبک‌ها، آن‌ها را آرام و برخی دیگر آن‌ها را به پارس کردن یا حرکت تشویق می‌کنند. بنابراین، برای اکثر حیوانات، موسیقی انسان‌گونه غیرقابل درک و تشخیص است. مطابق اکثر مطالعات انجام گرفته، حیوانات معمولاً با بی‌علاقگی کامل به موسیقی مورد علاقه انسان‌ها واکنش نشان می‌دهند. 

تحقیق در مورد بررسی تأثیر انواع مختلف موسیقی بر روی حیوانات خانگی، برخی از نوازندگان را به ساخت موسیقی آرامش‌بخش برای آن‌ها سوق داده است، طوری که آلبوم‌هایی خاص برای گربه‌ها یا سگ‌ها توسط آن‌ها ساخته شده‌اند. این آهنگ‌ها ساده، آهسته و خارج از محدوده طبیعی موسیقی انسان‌ها هستند. مطالعات نشان می‌دهند که فرکانس‌های پایین‌تر، سیستم عصبی سگ‌ها را آرام می‌کند و سرعت‌های آهسته‌تر ضربان قلب آن‌ها را کاهش می‌دهد. بنابراین، این امر می‌تواند به آرام نگه داشتن حیوان خانگی شما، زمانی که برای ساعت‌ها تنهاست و یا استرس دارد، کمک کند و عملکردی درمانی برای آن‌ها داشته باشد.

نقش درمانی موسیقی برای حیوانات

اساساً موسیقی درمانی کار می‌کند؛ زیرا همه حیوانات با نشانه‌های حسی از جمله صدا هماهنگ هستند. موسیقی، امواج صوتی یا ارتعاشاتی را ارسال می‌کند که توسط مغز پردازش می‌شود. این امواج صوتی به نوبه خود پاسخی را در حیوان ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث شکل‌گیری طیف گسترده‌ای از تغییرات فیزیولوژیکی شود.

صداهای بلند و ناگهانی ممکن است باعث افزایش آدرنالین شود، در حالی که صداهای تکراری و ملایم‌تر اغلب سیستم عصبی را آرام می‌کند. این کشف نه تنها در کاهش سطح استرس حیواناتی که در پناهگاه‌های شلوغ و پرسروصدا زندگی می‌کنند، مهم تلقی می‌شود، بلکه در کلینیک‌های دامپزشکی، مراکز بهداشتی و پزشکی شبانه‌روزی و حتی در خانه‌ها نیز حائز اهمیت است و می‌تواند تحت عنوان موسیقی‌ درمانی اجرا شود.

قطعاً می‌دانید اضطراب در حیوانات خانگی بسیار رایج است. تأثیر فوبیا، اضطراب و رفتارهای مخرب می‌تواند بر سلامت، امنیت و کیفیت زندگی حیوان خانگی تأثیر منفی داشته باشد. به همین دلیل، فلسفه اولیه و اهداف اصلی موسیقی درمانی در واقع، کمک به حیوانات خانگی به جهت مقابله بهتر با این شرایط است و آن را به روشی غیرتهاجمی، ایمن و مؤثر انجام می‌دهد.

طبق تحقیقات علمی و با توجه به آنچه که قبلاً اشاره شد، سگ‌ها بیشتر موسیقی کلاسیک را دوست دارند، پس آهنگ‌هایی با ملودی آرام برای آن‌ها مناسب‌تر است. در واقع، بهتر است برای آرامش آن‌ها از آهنگ‌هایی که دارای نت‌های طولانی‌تر، پیچیدگی کم‌تر، سرعت کندتر، پایداری بیشتر و همچنین، ریتم ثابت هستند، استفاده شود.

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید به سگ‌های خود با موسیقی کمک کنید؟ 

از آنجایی که موسیقی قدرت بسیار تأثیرگذاری بر خلق و خو و رفتار حیوانات خانگی دارد، می‌توان به آن‌ها با این روش کمک کرد. سگ‌هایی که اضطراب جدایی را تحمل می‌کنند، از صدای رعد و برق یا غریبه‌ها می‌ترسند و یا مبتلا به زوال عقل هستند، در آن دسته از سگ‌هایی قرار می‌گیرند که برای به خواب رفتن یا مقابله با استرس خود نیاز به کمک دارند، پس موسیقی درمانی در چنین شرایطی می‌تواند نقش بسزایی را ایفا کند. آن‌ها همچنین به موقعیت‌های استرس‌زا مانند مراجعه به دامپزشک، رفتن به آرایشگاه‌ها، بودن در کنار حیوانات ناآشنا و یا قرار گرفتن تحت عمل جراحی واکنش نشان می‌دهند، پس ما با موسیقی درمانی می‌توانیم به حیوانات خانگی خود کمک کنیم تا استرس کم‌تری را در محیط‌های ناآشنا تجربه کنند. همچنین، محققان دریافتند که موسیقی درمانی می‌تواند برای حیوانات خانگی مبتلا به درد مزمن مانند افزایش مقدار داروی مورد نیاز روزانه عمل کند، نیاز به مسکن‌ها را کاهش دهد و کمکی برای راحت‌تر خوابیدن آن‌ها بعد از بازی، به شمار بیاید.

چگونه بهترین موسیقی برای سگ ها را بیابیم؟

همانطور که پیش‌تر نیز ذکر کردیم، موسیقی کلاسیک یکی از بهترین منابع محرک برای کمک به تسکین یا آرام کردن سگ‌هاست، اما از کجا بفهمیم سلیقه موسیقی سگ ما چیست؟ بهترین راه برای تشخیص اینکه سگ شما چه نوع موسیقی دوست دارد، این است که سعی کنید آهنگ‌هایی را برای او با ملودی آرام بنوازید یا پخش کنید و از واکنش وی یادداشت بردارید. اگر واکنش سگ شما نسبت به آهنگی مثبت بود و سطح استرسش کاهش یافت، پس دوست دارد به آن موسیقی گوش دهد، بنابراین، شما نیز می‌توانید به استفاده از موسیقی مخصوص سگ خود به عنوان یک ابزار مفید و تسکین‌دهنده اضطراب ادامه دهید و به سلامت جسمی و روانی هر چه بیشتر او کمک کنید.

نکات مهم در موسیقی درمانی سگ‌ها

  • فقط زمان‌های خاصی را برای پخش موسیقی انتخاب نکنید، سعی کنید چند آهنگ را در طول روز پخش کنید. برای مثال سعی کنید هر آهنگی که به طور معمول درست قبل از خروج از خانه پخش می‌کنید را در زمان استراحت یا بازی کردن سگتان نیز پخش نمایید تا باعث اضطراب او نشود.
  • اگر یک موسیقی را بارها و بارها برای حیوانات خانگی پخش کنید، ممکن است بعد از حدود یک هفته برای او آزاردهنده شود، بنابراین این استراتژی را برای مدت طولانی ادامه ندهید. به جای اینکه هر 5 دقیقه یک‌بار آهنگ را تغییر دهید، نوع موسیقی که برای او می‌نوازید یا پخش می‌کنید را به طور روزانه عوض کنید تا خلق و خوی او در طول روز ثابت بماند.
  • برای بهتر انجام دادن این کار می‌توانید از موسیقی‌هایی که به طور خاص برای موقعیت‌های مختلف ساخته شده‌اند، کمک بگیرید.

سایر روش‌هایی که در آن‌ها از موسیقی درمانی استفاده می‌شود:

  • در بخش‌های انتظار کلینیک دامپزشکی
  • در طول جراحی‌ها
  • در پناهگاه‌های حیوانات
  • در حین دریافت خدمات آراستگی 
  • در طول جلسات درمانی
  • برای کمک به حیوانات خانگی برای مقابله با مشکل بیزاری از صدا
  • هنگام مسافرت با ماشین
  • برای مقابله با جابه‌جایی‌ها یا اسباب‌کشی و همچنین، سایر تغییرات خانه

آیا فقط موسیقی می‌تواند به سگ‌ها کمک کند؟

این فقط موسیقی مخصوص سگ نیست که می‌تواند به سگ‌ها کمک کند. همچنین، محققان دریافته‌اند که پخش کتاب‌های صوتی نیز می‌تواند سگ‌ها را به استراحت کردن تشویق کند. برخی از صداهای برنامه‌های تلویزیونی نیز می‌تواند برای حیوانات خانگی مؤثر باشد، همانطور که بعضی از آن‌ها مفید نیستند.

چگونه آلودگی صوتی را در خانه کاهش دهیم؟

از آنجایی که صدا می‌تواند برای مغز حیوانات هم تأثیر مثبت و هم منفی داشته باشد، با قرار گرفتن مکرر در معرض صداهای مختلف، برخی از سگ‌ها ممکن است دچار فوبیای صدا شوند. خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش آلودگی صوتی در داخل و اطراف خانه خود انجام دهید:

  • هنگامی که از دستگاه‌ها استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را خاموش کنید.
  • پنجره‌های دو جداره که عایق صدا هستند را نصب کنید.
  • لوازم خانگی را به‌روز کنید.
  • سطوح جاذب صدا مانند قالیچه، فرش یا کاشی را نصب کنید.
  • ساعت هشتاردهنده‌ای را انتخاب کنید که به جای صدا از نور استفاده کند.
  • سعی کنید در خانه خود فضایی آرام و بدون وسایل الکترونیکی ایجاد کنید.
  • با استفاده از عایق دیوار، پتوهای تزئینی، آثار هنری، پرده، قفسه کتاب و گیاهان بزرگ، صدا را مسدود کنید.
  • اگرچه حذف کامل آلودگی صوتی امکان پذیر نیست، اما می‌توانید صداهای مثبت مانند موسیقی را وارد فضای زندگی خود کنید.

سخن آخر

به‌طور شگفت‌انگیزی، به‌نظر می‌رسد که به‌واسطه استقبال متخصصان دامپزشکی و سایر علاقه‌مندان به سلامت حیوانات، درک ما نیز از نقش شفابخش صدا و موسیقی در کیفیت زندگی، کاهش استرس و بهبود وضعیت عاطفی و روانی هر چه بیشتر حیوانات، افزایش یافته است، همانطور که سال‌ها شاهد این بودیم که انسان‌ها ارتباط عاطفی عمیقی با موسیقی داشته‌اند. بنابراین، با تحریک حواس شنوایی آن‌ها با موسیقی به خصوص موسیقی مخصوص سگ، می‌توانیم کیفیت زندگی حیوانات خانگی خود را تا حد زیادی افزایش دهیم تا زندگی شادتر و سالم‌تری داشته باشند.

لیست مطالب
  1. تاثیر اندازه‌ی پوزه بر طول عمر سگ‌ها!
  2. 14 نژاد مناسب برای افرادی که اولین تجربه نگهداری از سگ را می‌گذرانند
  3. آیا سگ من مرا دوست دارد؟
  4. خطرناک ترین نژاد های سگ در جهان
  5. بزرگ ترین نژاد های سگ در جهان
  6. 10 ایده جذاب برای جشن تولد سگ محبوبتان
  7. چرا ما اینقدر سگ‌ها را دوست داریم؟ علم پاسخ می‌دهد!
  8. روش دادن قرص به سگ ها
  9. سرطان در سگ ها | علائم سرطان سگ و پیشگیری
  10. تفاوت شیر گاو با شیر سگ در چیه؟ مقایسه شیر سگ و گاو
  11. نحوه تغییر غذای سگ و توله سگ؛ هر آنچه باید بدانید
  12. علت استفراغ سگ و درمان آن
  13. علت ریزش مو در سگ ها و درمان آن
  14. راهنمای شیر دادن به توله سگ
  15. وفادارترین نژادهای سگ‌ کدام‌ اند؟
  16. خوردن نان برای سگ مفیده یا مضر؟
  17. قرص ضد انگل برای سگ‌ها + معرفی بهترین درمان انگل سگ
  18. سگ از چی می‌ترسه؟
  19. قارچ برای سگ خوبه یا بد؟
  20. شرایط بردن سگ به خارج از کشور
  21. همه‌چیز درباره گریه کردن در سگ ها
  22. آرام‌کردن سگ با دارو: داروهای آرامبخش سگ
  23. هر چند وقت یکبار باید سگ ها را شست؟
  24. جرب سگ | نحوه تشخیص، علائم و علل آن چیست؟
  25. نقش پرورش دهندگان سگ در جامعه چیست؟
  26. نگهداری سگ برای چه افرادی مناسب نیست؟
  27. معرفی نژاد‌ های سگ ایرانی
  28. علائم و درمان بیماری کنل کاف یا سرفه سگ
  29. قوانین نگهداری از سگ در کشور‌ های خارجی
  30. راه های تخلیه انرژی سگ
  31. واردات انواع نژادهای سگ به ایران
  32. بهترین سگ آپارتمانی [ویدیو و عکس 10 نژاد سگ آپارتمانی]
  33. معرفی بهترین سگ های گارد و نگهبان + عکس نژاد ها
  34. سگ تی کاپ چیست؟ معرفی نژادهای تیکاپ
  35. عکس و ویدیو 7 نژاد سگ جیبی (قیمت و خرید سگ جیبی)
  36. موسیقی و آهنگ های مخصوص سگها + دلایل استفاده و مزایا
  37. آموزش جعبه سگ
  38. آموزش جلوگیری از پارس کردن سگ
  39. آموزش رفع جویدن سگ
  40. آموزش محل دستشویی به سگ
  41. به سگ خود نشان دهید که او رئیس نیست
  42. جلوگیری از تعقیب کردن ماشین ها توسط سگ
  43. جلوگیری از گاز گرفتن توله سگ
  44. سرگرمی کردن سگ
  45. تحرک در سگها
  46. حواس پنجگانه سگ ها
  47. رنگهای پوشش سگ
  48. بررسی نقاط مختلف بدن سگ
  49. دیسپلازی لگن در سگ
  50. ویروس دیستمپر در سگها
  51. بيماری التهاب گوش خارجی سگ و گربه
  52. فتق در سگها و گربه ها
  53. این غذاها را هرگز به سگ تان ندهید
  54. تغییر غذای توله سگ
  55. روش پخت چند نوع غذا برای سگها
  56. تغذیه در سگ و گربه
  57. جفتگیری در سگ ها چگونه است؟
  58. دوران بارداری و زایمان در سگ ها
  59. دوره فحل یا پریودی در سگ های ماده چگونه است؟
  60. مزایا و معایب عقیم کردن سگ نر
  61. معایب و مزایای عقیم کردن سگ ماده
  62. خارش در سگها به چه علت است و چگونه رفع میشود؟
  63. شکاف سق دهان در سگها
  64. عقیم کردن حیوانات چه مزیت ها و معایبی دارد؟
  65. مقابله با کرم ها در سگ
  66. کک و کنه در سگ ها و نحوه مقابله با آن
  67. مقابله با فصل گرما برای سگ ها
  68. واکسیناسیون سگ ها چگونه است؟
  69. نقش حیوانات خانگی در درمان افسردگی
  70. روش های تعیین هویت حیوانات خانگی
  71. تلاقی نژاد یا Cross breed در سگ ها
  72. تفاوت میان نژاد سگ لابرادور انگلیسی و آمریکایی
  73. نژادهای کم پارس در سگها (نژاد های کم سرو صدا سگ)
  74. میکروچیپ روش شناسایی هویت حیوانات
  75. مسافرت رفتن با سگ ها
  76. مدفوع خواری در سگ ها (دلایل مدفوع خواری و راه حل مشکل)
  77. سگ در زبان های مختلف چگونه تلفظ میشود؟
  78. کودکان در معرض گاز گرفتن سگها
  79. کشتار سگهای ولگرد در ایران
  80. شرایط نگهداری حیوانات خانگی
  81. سگهای پلیس
  82. سگ گردانی در تهران
  83. زشت ترین سگ دنیا
  84. ریزش مو در سگ ها
  85. دستورالعمل كنترل جمعيت سگهاي ولگرد
  86. حقوق حیوانات از دیدگاه اسلام و غرب
  87. جنگ در سگها
  88. پیوند سگ و روباه
  89. آیا سگ نجس است؟ بررسی علمی و دینی نجاست سگ
  90. معرفی Iran Kennel Club ایران کنل کلاب
  91. قوانین جهانی در زمینه حقوق حیوانات
  92. آیا نگهداشتن حیوان خانگی خطرناک است یا باعث امنیت میشود؟
  93. اسهال در سگ های بالغ و توله سگ ها
  94. جراحی تار های صوتی سگ و مقابله با پارس کردن آن ها
  95. شجره نامه سگ چیست و چه اهمیتی دارد؟
  96. آشنایی با گروه بندی نژاد های سگ
  97. تفاوت ژرمن شپرد نمایشی و کاری
  98. آموزش نحوه گرفتن ناخن سگ ها
  99. بهداشت گوش در سگ ها (آموزش تمیز کردن گوش سگ)
  100. آراستن نژادهای سگ مو بلند
  101. آموزش نحوه صحیح حمام کردن سگ ها
  102. آموزش های اولیه آراستن سگ ها
  103. مراقبت و نگهداری از دندانهای سگ (قسمت دوم)
  104. مراقبت و نگهداری از دندانهای سگ (قسمت اول)
  105. آموزش نحوه اجتماعی کردن سگ و توله سگ
  106. بناکردن و نگهداری از حد و مرز سگ
  107. چرا سگها خودشان را تکان می دهند؟
  108. عواقب و خطرات تنها گذاشتن سگ به صورت طولانی و مداوم در خانه
  109. همه چیز در مورد پیاده روی با سگ ها
  110. نحوه کنترل کردن و مسلط شدن روی سگ (آلفا شدن)
  111. معنای حرکات و زبان بدن سگ ها
  112. چرا نباید با سگ ها مثل انسان ها رفتار کنیم؟ (روانشناسی سگ)
  113. رابطه بد سگ نسبت به کودکان به چه شکل بوجود می آید؟
  114. قبل از اینکه سگتان را قلاده کنید
  115. داستان حمله و درگیری سگ ها (داستان واقعی)
  116. یک سگ یا دو سگ داشته باشم؟
  117. حس تملک وسایل منزل توسط سگ ها و نحوه جلوگیری از آن
  118. پت راید؛ اولین سامانه حمل و نقل حیوانات خانگی در ایران
  119. هیدروتراپی جدیدترین تکنولوژی درمانی پوست و مو سگ

مطالب ویژه

گفتگو آنلاین