کک ها

کک ها

 مبارزه با کک های ترسناک

 خلاص شدن از دست کک ها
تصور کنید یک آشنای قدیمی که خیلی دوستش دارید به دیدن شما بیاید. شما یک روز کامل را صرف یادآوری روزهای گذشته می کنید. سگ او به نام "فیدم" با سگ شما به منام "اسپات" کل روز را در بیرون از خانه با هم دویده و بازی کرده اند. اما در پایان روز می بینید "اسپات" چیز غیر خوشایندی برایش از روز باقیمانده است. شما می فهمید که او با بی قراری خودش را می جود و می خاراند ، در رختخوابش که خیلی آن را دوست دارد نا آرامی می کند و کل شب را نتوانسته استراحت کند. در روزهای آینده بر روی بدنش جوش هایی آشکار و جای زخم می بینید. چه می تواند باشد؟ آیا به رختخوابش آلرژی دارد؟ آیا موقعی که در بیرون با "فیدو" بازی می کرده به چمن حساسیت پیدا کرده است؟

 خیر. این علائم همیشه به معنای هجوم کک ها می باشند.

متاًسفانه این سناریو بسیار عادی می باشد. شما وقتتان را از روی وظیفه و مسئولیت سرف مبارزه با  کک های "اسپات" می کنید. بهرحال بهترین راه این است که با پیشبینی از ورود آنها جلوگیری کنید. به محض آنکه آنها وارد بدن شدند ، شما باید برای خلاص شدن از آنها اقدام کنید. به محض اینکه در گوشه ای تاریک از خانه شما شروع به تولید مثل کردند ، آنگاه شما وارد یک نبرد واقعی می شوید. شما فکر می کنید که آنها را شکست داده اید ولی آنها شما را ترک نمی کنند. شما سم پاشی کرده اید ، شما جاروبرقی کشیده اید، اما آنها دوباره برمی گردند. این موجودات زنده کریه چه هستند و چگونه می توانید در نهایت قلعه آنها را در خانه تان نابود کنید؟

واقعیتهایی راجع به کک ها

کک ها در سرتاسر دنیا وجود دارند و بیش از 2000 گونه های مختلف دارند. در حقیقت در آمریکا بیش از 200 نوع مختلف کک وجود دارد. !!! این یک نبرد ساده نخواهد بود. و قادرند 35 تا 40 سانتیمتر بپرند و همانگونه که حیوان را گاز می گیرند انسان را نیز گاز بگیرند. ماده های آنها 48 ساعت بعد از خوردن اولین غذای خود (خون) می توانند تخمریزی کنند. عمومی ترین کک در گربه ها (Ctenocephalides felis) و در سگها (Ctenocephalides canis) می باشند.عمومی ترین انگل در سگ شما در حقیقت از طریق کک به او سرایت می کند. عموماً کک های سگ در اروپا یافت می شوند بطوری که کک های گربه عموماً در آمریکا یافت می شوند. کک های گربه در موارد نادر با خود بیماریهایی را حمل می کنند. همچنین قورت دادن آنها موجب بوجود آمدن کرم یکتا می شود. کک ها می توانند به لباسها یا حیوان شما بچسبند. آنها در حیاطها ، پرورش گاههای سگ و گربه ، جنگلها و پارکها یافت می شوند یا در مکانهای دیگری که حیوانات در آنجا زندگی می کنند. چرا؟ برای آنکه اینها مکانهایی هستند که آنها می توانند میزبانهای خود را پیدا کرده و تولید مثل کنند. آیا شما می دانستید که کک ماده می تواند در روز 50 تا تخم بگذارد. این بدین معناست که تقریباً در 9 ماه کک ماده می تواند بالای تریلیون تا کک بزاید!! خوب چه کاری از دست شما ساخته است؟ چگونه می توانید این را متوقف کنید؟

من چگونه می توانم تشخیص دهم که در بدنم کک وجود دارد؟

اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که بدنبال مدفوع کک بگردید. مدفوع آنها ظاهراً شبیه به زره ای از خاک است. اگر شما آن خاک را بردارید و با مقدار کمی آب آنرا بین انگشتانتان بمالید در صورتی که قرمز شود معلوم می شود که مدفوع کک است. قرمز شدن آن به این علت است که  مدفوع کک حاوی خون خشک است. رایج ترین جایی که می توانید آنرا پیدا کنید شکم "اسپات" است. در رختخواب حیوان یا در جایی که حیوان زیاد رفت و آمد می کند ، مدفوع کک می ریزد و رویهم انباشته  می شوند. به دقت نگاه کنید آنگاه می توانید آنها را در زیر پوشش سگ یا تورفتگی های رختخوابش پیدا کنید. اینها جاهایی هستند که کک ها دوست دارند تخم ریزی کنند ، بخاطر اینکه مکانهایی گرم و پربار می باشند.

کک ها درجه حرارت و میزان دی اکسید کربن بالا را ترجیح می دهند. وقتی  تخم ها از روی بدن حیوان شما می ریزند ، بعضی از آنها باقی می مانند. این کک های کوچک بیشتر دوست دارند در جاهای عمیق پنهان شوند. آنها معمولاً در لایه آخر فرش ، تختخواب حیوان شما و زیر اسباب واثاثیه هستند. این مکانها جاهایی هستند که آنها می توانند بدون اینکه دیده شوند و کسی مزاحم آنها شود بمانند و تغذیه کنند. آنها قبل از آنکه قادر به پیدا شدن باشند نوچه هستند. آنها داخل پیله مانند پیله کرم ابریشم پرورش داده می شوند. این پیله به شدت قابلیت فنری دارد. این پیله از آنها محافظت می کند و این حشرات آزار دهنده می توانند درون آن بیش از 1 سال بدون غذا زندگی کنند. این پیله حتی می تواند از نوچه های کک در مقابل قویترین کشنده های مخصوص کک محافظت کند. این بدین علت است که وقتی شما فکر می کنید که آنها را شکست داده اید و از دست این بلا راحت شده اید دوباره ناگهان سر و کله شان پیدا می شود. آنها منتظر می ماند تا یه میزبان پیدا شود تا از او بتواند تغذیه کند. آنها به لرزش حساسند. آنها وقتی لرزشی را احساس می کنند برای تغذیه کردن بیرون می آیند تا دوره زندگی خود را دائمی کنند. یک کک نزدیک 3 هفته طول می کشد تا به حد رشد برسد و بالغ شود و در مرحله بلوغ تقریباً25 روز زنده است.

حالا ما می دانیم که با چه چیزی روبرو هستیم ، چگونه می توانیم از دست آنها راحت شویم؟ پشت کار!

خلاص شدن از دست کک ها

برای این کار چندین روش وجود دارد. بیایید کارمان را با "اسپات" شروع کنیم...

  1. قلاده های ضد کک: یک روش قدیمی آماده به خدمت است. تقریباً همه جا قابل دسترس است. بطور متوسط کک ها را از حیوان شما دور نگاه می دارد ولی برای پوشش حیوان شما ناسالم است. مواظب باشید که خیلی از آنها دارای مواد شیمیایی ناملایم و قوی هستند که اگر بطور نا صحیص استفاده یا با سم های شیمیایی دیگر مخلوط شده باشد ،به علت اینکه محل نصب آنها دور گردن حیوان است می تواند خطر جدی برای سیستم عصبی حیوان ایجاد کند. حتماً قبل از استفاده ، دستورالعمل آن را با دقت برای اندازه و وزن سگ خود مطالعه کنید.

  2. درمان موضعی: روش مورد علاقه من که در دامپزشکی ها قابل دسترس است. چند قطره را با دقت روی کتفهای حیوان بریزید (برای جلوگیری از خوردن آن) ، می تواند  "اسپات" را کاملاٌ تا مدت زمانی محافظت کند. دستورالعمل آن را با دقت برای اندازه و وزن سگ خود مطالعه کنید و همچنین ترکیبات آن را بررسی کنید تا ببینید عوامل شیمیایی مأثر آن چه چیزهایی می باشند.

  3. داروهای دهانی: این داروها در دامپزشکی ها قابل دسترس می باشند. این دارو باعث می شود تا حشره نتواند خود را تکثیر کند ، بدین گونه تسلیم شده و دوره زندگی او به پایان می رسد.  

  4. شامپوی ضد کک/حمام: "اسپات" را گرفته و او را کاملاً تمیز کنید. این کار به رنج او التیام می بخشد. زمانی که دارید حیوان را می شورید پوشش او را به دقت بررسی کنید. سعی کنید هر چه کک در بدن او می بینید ، بیرون بیاورید. این کار ممکن است دشوار باشد اما شما ارزش زحمتی که کشیده اید را خواهید دید. اگر شما از بودن آنها در بدن "اسپات" به سرعت جلوگیر کنید می توانید از هجوم آنها به خانه نیز جلوگیری کنید. آب حمام را بعد از شستشو به دقت بررسی کنید اگر دیدید که ککها در آب حمام هنوز زنده هستند به این معناست که هنوز از بدن سگ شما خارج نشده اند زیرا اکثر شامپوهای ضد کک فقط آنها را از روی پوشش بدن حیوان برمی دارد ولی آنها را نمی کشد ، پس شامپویی پیدا کنید که آنها را بکشد. شامپو را در لا به لای پوشش آن بمالید. در زمانی که دارید حیوان خود را حمام می کنید صبور باشید و این قوانین ساده را اجرا کنید تا هنگام  مالیدن بدن حیوان تعداد زیادی از کک ها را بیرون بیاورید. شستشو را از سر حیوان شروع کنید و به پایین بیایید. کک ها بطور غریزی به نواحی بالاتر می روند. اگرشما شستشو را از بالا شروع کنید آنوقت کنترل بیشتری روی این موجودات آزار دهنده دارید و می توانید راحت تر آنها را از بین ببرید. شستشو را از سر شروع کرده و به پشت و سینه ادامه دهید ، شما همچنین می توانید بجای مالیدن بدن از شانه های ضد کک نیز استفاد کنید. اما مطمئن شوید که موها را در جهت مخالف می کشید و انگشتان شما در زیر پوشش حیوان کار می کند. این کار به شما کمک می کند که اگر ککی در زیر پوشش حیوان پنهان شده باشد را ببینید و همچنین اگر تخمی در زیر پوشش باشد شل شده و بیرون آید. این روش را تا نوک دم حیوان انجام دهید. در آنجا به کار خود خاتمه ندهید ، دوباره برگردید به قسمت سر و بررسی کنید آیا ککی از دست شما نجات یافته است یا خیر. اگر چند کک نجات یافته دیدید دوباره شستشو را از سر شروع کرده و در نوک دم به پایان برسانید. "اسپات" ممکن است در این زمان بی حوصله و بداخلاق شود ولی این کار به نفع او می باشد. چند دقیقه در طشت حمام ، او را از کندن ، خاراندن و گاز گرفتن خود نجات می دهد. به یاد داشته باشید از بین بردن کک ها در بدن حیوان ، به این معنا نیست که در خانه شما ککی زنده باقی نمانده است! شما باید همزمان با درمان حیوان خود ، خانه تان را نیز خالی از هرگونه کک کنید.

  5. شانه های ضد کک: شانه های ضد کک فقط 60-10 درصد از کک های روی بدن حیوان شما را از بین می برد. در حالی که این روش ، روش خوبی به نظر می رسد ، اما فقط مکان مشکل شما را تغییر می دهد. اگر شما "اسپات" را داخل خانه شانه بکشید ، کک ها بر روی فرش یا لوازم منزل شما می پرند. اگر او را در بیرون از خانه شانه بکشید ، کک ها بر روی چمن می پرند و بعداً دوباره وقتی "اسپات" بیرون رود به او چسبیده و به خانه بر می گردند.

  6. پودرهای ضد کک: استفاده کردن از پودرهای ضد کک راحت می باشد ولی آنها باید تحت نظارت قرار گیرند. این گونه درمان می تواند باعث خشک شدن پوست بدن حیوان شما شود. پوست بدن بعضی از سگها برای خشک شدن مساعد است و استفاده از این پودرها برای آنها ، بیشتر موجب آزار و اذیت می شود.

از بین بردن کک های داخل خانه

فرض کنید در حال حاضر ما "اسپات" را عاری از هر گونه کک کرده ایم. آیا کارمان تمام شده است؟ خیر!!! شما باید همزمان با ازبین بردن کک ها از بدن حیوان خود ، کک های درون خانه را نیز از بین ببرید. به یاد داشته باشید اگر در هنگامی که حیوان شما کک دارد ، یکی از کک ها از بدن او خارج شده و داخل خانه بیافتد ، خانه شما در معرض هجوم کک ها قرار خواهد گرفت. خوب ما چه کاری می توانیم برای رختخواب "اسپات" انجام دهیم؟ راجع به فرشها و لوازم منزل چطور؟ کارهای بسیاری می توان انجام داد. شما باید از ترکیب دو چیز استفاده کنید ، adulticide(کشنده کک بالغ) و باز دارنده رشد حشره.

همانطور که از نام adulticideپیدا است ، جهت کشتن کک های بالغ در هنگام سم پاشی به کار می رود. باعث از بین بردن دوره تکثیر آنها می شود و دیگر نمی توانند زاد و ولد کنند. 

  1. اسپری های ضد کک: بهترین روش برای استفاده در منزل است. اسپری را می توانید در نواحی استفاده کنید که می دانید در آنجا کک وجود دارد. شما می توانید زیر وسایل منزل ، زیر بالشتکهای مبل ، روی رختخواب حیوان ، روی شکافهای زمین ، پشت پرده ها و ...  نیز اسپری بزنید. طریقه استفاده اسپری را قبل از استفاده بطور دقیق مطالعه کنید. توجه داشته باشید که قبل از خشک شدن کامل اسپری از ورود حیوانات و انسانها از محل اسپری شده خودداری کنید.

  2. پودرهای ضد کک/خاک: پودرهای ضد کک را می توانید بر روی فرشها و رختخواب حیوان بپاشید. این پودرها کمک می کنند که از رشد کک های نوچه به بالغ جلوگیری شود و این امر به معنای پایان دوره زندگی کک می باشد. طریقه استفاده از آن را بطور دقیق پیروی کنید. ببینید دامپزشک شما چه مارکی را برای استفاده پیشنهاد می کند.
    ترکیبات پودر را بخوانید و ببتنید که دارای باشد ، این یک ماده شیمیایی حشره کش است. pyrethroidبه گونه هایی از Chrysanathemunاستخراج شده است ، که برروی سیستم عصبی مرکزی حشره تأثیر می گذارد. این ماده شیمیایی مخصوص کشتن کک های گزنده بالغ است. همچنین نگاه کنید که در ترکیباتش دارای permethrin نیز باشد. این یک ترکیب بسیار مأثر دیگری است که IGR (ناظم رشد حشره) گفته می شود. این ماده شیمیایی دوره رشد کک را سریع تر از سم پاشی کردن مختل می کند. این یک اسلحه ای است مأثر برای متوقف کردن دوره تکثیر. به هیچ وجه درمانهای سگ را بر روی گربه انجام ندهید.

یکی از متفقین شما در این جنگ جاروبرقی شماست. این کار باعث می شود که کک ها را بردارد. به یاد داشته باشید که بعد از هر بار جارو کشیدن کیسه جاروبرقی را بسوزانید یا درون یک کیسه پلاستیکی بگذارید. این کار باعث می شود که دیگر نتوانند به آن نقطه دنج جهت زاد و ولد برگردند. جاهایی که حیوانتان می خوابد و زیاد رفت و آمد می کند را جارو بکشید. توجه خاصی به زیر لوازم منزل داشته باشید. جاروبرقی را بر روی فرشها شیارهای روی زمین و رختخواب حیوان خود بکشید. شما ممکن است نبینید که دارید کک ها و تخم ها را برمی دارید اما به نظر می رسد که شما دارید مدفوع ، تخمها و نوچه های کک را با جارو کشیدن بر می دارید. به یاد داشته باشید که کک ها توسط لرزش تحریک می شوند. جارو برقی شما باعث می شود که  نوچه های کک  بیرون آیند. جارو را بر روی تمامی وسایل خانه بکشید و رختخواب خود را بشوئید. برای کک ها هیچ فرقی ندارد که چه کسی را گاز بگیرند. اگر آنها یک میزبان گرم پیدا کنند ، شما هم میتوانید غذای بعدی آنها باشید.

حالا باید با گزیدن کک ها چه کار کرد؟ آیا کک ها با خودشان بیماری حمل می کنند؟

گاز گرفتن کک می تواند باعث چند ناراحتی مختلف شود. معمول ترین آن خارش است. سگ شما اغلب با خاراندن پی در پی و جویدن خود به شما می فهماند که مشکلی دارد. سگها حتی می توانند حرکت کک را بر روی پوست خود احساس کنند. قلقلکی که توسط حرکت کک ها در سگها رخ می دهد به آنها نشان می دهد که کدام قسمت بدن خود را گاز بگیرند و بکنند. به خاطر داشته باشید که کک ها اشتهای زیادی دارند. یک کک به تنهایی می تواند در روز 350 بار "اسپات" را گاز بگیرد!! تصور کنید که دوباره و دوباره مورد گزش قرار بگیرید و بدانید که این اتفاق بیشتر و بیشتر رخ خواهد داد. حیوان شما از تمیز کردن مداوم خود خسته خواهد شد و این کار باعث ریزش مو و بوجود آمدن نقاط قرمز در بدن و التهاب پوست می شود. رشهای پوستی باعث زخمی شدن بدن و عفونت حیوان می شود و اگر درمان نشود باعث مریض شدن حیوان می گردد. یک حیوان مریض در معرض کم خونی قرار می گیرد. همچنین کک ها می توانند کرم های یکتا را به بدن حیوان شما انتقال دهند. نظر دامپزشک خود را جهت بهتر درمان کردن کرم های یکتا بپرسید.

از بین بردن کک های حیاط

بعضی ها همچنین به شما می گویند که کک های حیاط خود را نیز از بین ببرید. این کار برای کسانی که اندازه حیاطشان بزرگ است امکان ناپذیر می باشد. اگر شما در خانه ای زندگی می کنید که دارای یک حیاط کوچک است و آنجا تنها جایی است که سگ شما رفت و آمد می کند ، به صلاح شماست که اقدامات کامل  پیشگیری را برای محوطه خود انجام دهید. استفاده مکرر از حشره کشها و زدن چمن باعث به دام افتادن آنها می شود. این روش برای کسانی که دارای حیاط بزرگ می باشند به ندرت انجام شدنی است.

از آنجایی که می بینید کک ها بسیار بادوام هستند. فقط باید صبور و کوشا باشید. اکثر درمانها در خانه شما حدود 3 هفته طول می کشد تا تأثیر قابل توجهی از خود نشان دهند. خیلی بهتر است که کک ها را قبل از ورود متوقف کنید. وقتی که آنها را از خانه تان بیرون کردید باید هشیار باشید و پیشگیریهای لازم را انجام دهید. بدون نظارت کافی ، کک ها می توانند توی یک چشم بهم زدن به شدت خانه شما را تحت پوشش خود قرار دهند. 

لیست مطالب
  1. تاثیر اندازه‌ی پوزه بر طول عمر سگ‌ها!
  2. 14 نژاد مناسب برای افرادی که اولین تجربه نگهداری از سگ را می‌گذرانند
  3. آیا سگ من مرا دوست دارد؟
  4. خطرناک ترین نژاد های سگ در جهان
  5. بزرگ ترین نژاد های سگ در جهان
  6. 10 ایده جذاب برای جشن تولد سگ محبوبتان
  7. چرا ما اینقدر سگ‌ها را دوست داریم؟ علم پاسخ می‌دهد!
  8. روش دادن قرص به سگ ها
  9. سرطان در سگ ها | علائم سرطان سگ و پیشگیری
  10. تفاوت شیر گاو با شیر سگ در چیه؟ مقایسه شیر سگ و گاو
  11. نحوه تغییر غذای سگ و توله سگ؛ هر آنچه باید بدانید
  12. علت استفراغ سگ و درمان آن
  13. علت ریزش مو در سگ ها و درمان آن
  14. راهنمای شیر دادن به توله سگ
  15. وفادارترین نژادهای سگ‌ کدام‌ اند؟
  16. خوردن نان برای سگ مفیده یا مضر؟
  17. قرص ضد انگل برای سگ‌ها + معرفی بهترین درمان انگل سگ
  18. سگ از چی می‌ترسه؟
  19. قارچ برای سگ خوبه یا بد؟
  20. شرایط بردن سگ به خارج از کشور
  21. همه‌چیز درباره گریه کردن در سگ ها
  22. آرام‌کردن سگ با دارو: داروهای آرامبخش سگ
  23. هر چند وقت یکبار باید سگ ها را شست؟
  24. جرب سگ | نحوه تشخیص، علائم و علل آن چیست؟
  25. نقش پرورش دهندگان سگ در جامعه چیست؟
  26. نگهداری سگ برای چه افرادی مناسب نیست؟
  27. معرفی نژاد‌ های سگ ایرانی
  28. علائم و درمان بیماری کنل کاف یا سرفه سگ
  29. قوانین نگهداری از سگ در کشور‌ های خارجی
  30. راه های تخلیه انرژی سگ
  31. واردات انواع نژادهای سگ به ایران
  32. بهترین سگ آپارتمانی [ویدیو و عکس 10 نژاد سگ آپارتمانی]
  33. معرفی بهترین سگ های گارد و نگهبان + عکس نژاد ها
  34. سگ تی کاپ چیست؟ معرفی نژادهای تیکاپ
  35. عکس و ویدیو 7 نژاد سگ جیبی (قیمت و خرید سگ جیبی)
  36. موسیقی و آهنگ های مخصوص سگها + دلایل استفاده و مزایا
  37. آموزش جعبه سگ
  38. آموزش جلوگیری از پارس کردن سگ
  39. آموزش رفع جویدن سگ
  40. آموزش محل دستشویی به سگ
  41. به سگ خود نشان دهید که او رئیس نیست
  42. جلوگیری از تعقیب کردن ماشین ها توسط سگ
  43. جلوگیری از گاز گرفتن توله سگ
  44. سرگرمی کردن سگ
  45. تحرک در سگها
  46. حواس پنجگانه سگ ها
  47. رنگهای پوشش سگ
  48. بررسی نقاط مختلف بدن سگ
  49. دیسپلازی لگن در سگ
  50. ویروس دیستمپر در سگها
  51. بيماری التهاب گوش خارجی سگ و گربه
  52. فتق در سگها و گربه ها
  53. این غذاها را هرگز به سگ تان ندهید
  54. تغییر غذای توله سگ
  55. روش پخت چند نوع غذا برای سگها
  56. تغذیه در سگ و گربه
  57. جفتگیری در سگ ها چگونه است؟
  58. دوران بارداری و زایمان در سگ ها
  59. دوره فحل یا پریودی در سگ های ماده چگونه است؟
  60. مزایا و معایب عقیم کردن سگ نر
  61. معایب و مزایای عقیم کردن سگ ماده
  62. خارش در سگها به چه علت است و چگونه رفع میشود؟
  63. شکاف سق دهان در سگها
  64. عقیم کردن حیوانات چه مزیت ها و معایبی دارد؟
  65. مقابله با کرم ها در سگ
  66. کک و کنه در سگ ها و نحوه مقابله با آن
  67. مقابله با فصل گرما برای سگ ها
  68. واکسیناسیون سگ ها چگونه است؟
  69. نقش حیوانات خانگی در درمان افسردگی
  70. روش های تعیین هویت حیوانات خانگی
  71. تلاقی نژاد یا Cross breed در سگ ها
  72. تفاوت میان نژاد سگ لابرادور انگلیسی و آمریکایی
  73. نژادهای کم پارس در سگها (نژاد های کم سرو صدا سگ)
  74. میکروچیپ روش شناسایی هویت حیوانات
  75. مسافرت رفتن با سگ ها
  76. مدفوع خواری در سگ ها (دلایل مدفوع خواری و راه حل مشکل)
  77. سگ در زبان های مختلف چگونه تلفظ میشود؟
  78. کودکان در معرض گاز گرفتن سگها
  79. کشتار سگهای ولگرد در ایران
  80. شرایط نگهداری حیوانات خانگی
  81. سگهای پلیس
  82. سگ گردانی در تهران
  83. زشت ترین سگ دنیا
  84. ریزش مو در سگ ها
  85. دستورالعمل كنترل جمعيت سگهاي ولگرد
  86. حقوق حیوانات از دیدگاه اسلام و غرب
  87. جنگ در سگها
  88. پیوند سگ و روباه
  89. آیا سگ نجس است؟ بررسی علمی و دینی نجاست سگ
  90. معرفی Iran Kennel Club ایران کنل کلاب
  91. قوانین جهانی در زمینه حقوق حیوانات
  92. آیا نگهداشتن حیوان خانگی خطرناک است یا باعث امنیت میشود؟
  93. اسهال در سگ های بالغ و توله سگ ها
  94. جراحی تار های صوتی سگ و مقابله با پارس کردن آن ها
  95. شجره نامه سگ چیست و چه اهمیتی دارد؟
  96. آشنایی با گروه بندی نژاد های سگ
  97. تفاوت ژرمن شپرد نمایشی و کاری
  98. آموزش نحوه گرفتن ناخن سگ ها
  99. بهداشت گوش در سگ ها (آموزش تمیز کردن گوش سگ)
  100. آراستن نژادهای سگ مو بلند
  101. آموزش نحوه صحیح حمام کردن سگ ها
  102. آموزش های اولیه آراستن سگ ها
  103. مراقبت و نگهداری از دندانهای سگ (قسمت دوم)
  104. مراقبت و نگهداری از دندانهای سگ (قسمت اول)
  105. آموزش نحوه اجتماعی کردن سگ و توله سگ
  106. بناکردن و نگهداری از حد و مرز سگ
  107. چرا سگها خودشان را تکان می دهند؟
  108. عواقب و خطرات تنها گذاشتن سگ به صورت طولانی و مداوم در خانه
  109. همه چیز در مورد پیاده روی با سگ ها
  110. نحوه کنترل کردن و مسلط شدن روی سگ (آلفا شدن)
  111. معنای حرکات و زبان بدن سگ ها
  112. چرا نباید با سگ ها مثل انسان ها رفتار کنیم؟ (روانشناسی سگ)
  113. رابطه بد سگ نسبت به کودکان به چه شکل بوجود می آید؟
  114. قبل از اینکه سگتان را قلاده کنید
  115. داستان حمله و درگیری سگ ها (داستان واقعی)
  116. یک سگ یا دو سگ داشته باشم؟
  117. حس تملک وسایل منزل توسط سگ ها و نحوه جلوگیری از آن
  118. پت راید؛ اولین سامانه حمل و نقل حیوانات خانگی در ایران
  119. هیدروتراپی جدیدترین تکنولوژی درمانی پوست و مو سگ

مطالب ویژه

گفتگو آنلاین