تفاوت ژرمن شپرد نمایشی و کاری

تفاوت ژرمن شپرد نمایشی و کاری

 

تفاوت ژرمن شپرد نمایشی (Show Line) و کاری (Work Line)

 

وقتی نام ژرمن شپرد به میان می آید، بیشتر مردم به یاد یک نوع ژرمن شپرد با یک الگو و نوع بدن می افتند. البته کسانی که در شناسایی نژاد های مختلف سگ و به خصوص ژرمن شپرد تخصص دارند این اشتباه را نمی کنند و می دانند که اگر چه تمام ژرمن شپرد ها یک نام مشترک دارند، ولی تفاوت هایی میان انواع مختلف این نژاد با یکدیگر وجود دارد.
با آن که تاریخ به وجود آمدن ژرمن شپرد تنها نزدیک به یک قرن است، ولی به دلیل محبوبیت زیاد آن، و پرورش زیاد این سگ برای مقاصد مختلف، هم اکنون دو نوع سگ ژرمن شپرد کاملاً متفاوت در دنیا وجود دارد که ویژگی های رفتاری و ظاهری آن ها هم با یکدیگر متفاوت است.
به طور کلی ژرمن شپرد ها به 2 دسته ژرمن شپرد های کاری و ژرمن شپرد های نمایشی تقسیم می شوند. البته این دو دسته هم خود به زیر گروه های دیگر تقسیم می شوند و در جمع می توان گفت که ژرمن شپرد ها در 5 الی 6 گروه و 2 دسته کلی قرار می گیرند.
اگر قصد خرید یک ژرمن شپرد دارید، بهتر است پیش از انتخاب سگ خود، در مورد تفاوت های ژرمن شپرد های کاری و نمایشی اطلاعاتی به دست آورید. این اطلاعات قطعاً می توانند بر انتخاب شما و همچنین آینده سگ تان و رابطه ای که با یکدیگر بر قرار می کنید تأثیر داشته باشد.

انواع ژرمن شپردها

 

بگذارید ابتدا به طور کلی تمام انواع نژاد های ژرمن شپرد را معرفی کنیم. دسته بندی های مختلفی در رابطه با مشخص کردن انواع ژرمن شپرد ها وجود دارد ولی همان طور که گفته شد معمولاً ژرمن شپرد ها به 2 دسته کلی سگ های نمایشی و سگ های کاری تقسیم می شوند. البته خود این دو دسته هم شامل گروه های کوچک تر هستند که ژرمن شپرد ها را به صورت دقیق تر و جزئی تر تقسیم کرده اند و ژرمن شپرد های آن گروه ها از نظر ظاهر و رفتار با یکدیگر متفاوت هستند.

عوامل مهم در دسته بندی و گروه بندی ژرمن شپرد ها

رنگ پوشش: چند عامل مهم هنگام دسته بندی و مشخص کردن نوع ژرمن شپرد دخالت دارد. یکی از مهم ترین عوامل، رنگ پوشش بدن سگ است. رنگ پوشش نقش مهمی در مشخص کردن نوع ژرمن شپرد و کاربری آن دارد. در واقع نوع مو، ضخامت، رنگ، الگو، بافت و ... به واسطه ژن توصیف می شوند و همه این خصوصیات از سگ های والد به فرزندان منتقل شده است. به همین دلیل رنگ و نوع پوشش می تواند یکی از مهم ترین مشخصه هایی باشد که از روی آن می توان سگ های ژرمن شپرد را از یکدیگر تشخیص داد.
نوع و شکل بدن: به غیر از نوع پوشش، نوع و شکل بدن هم از جمله عواملی است که می توان به کمک آن ژرمن شپرد ها را دسته بندی کرد. درست است که بیشتر ژرمن شپرد ها به طور کلی شکل و شمایلی شبیه به هم دارند، ولی اگر بیشتر دقت کنید حتماً متوجه تفاوت های آن ها در طول پا، دور کمر، پوزه و ... می شوید. به طور مثال برخی از شپرد ها که در دسته سگ های کاری و در گروه سگ های ژرمن چک (Czech working German shepherd) قرار گرفته اند، نیم تنه بالای لاغر تر و باریک تری نسبت به نوع آمریکایی و آلمانی ژرمن شپرد کاری دارند که به خصوصیاتی که از نیاکان خود به ارث برده اند مربوط می شود.

خصوصیات رفتاری: عامل سوم که در دسته بندی ژرمن ها معمولاً در نظر گرفته می شود و تأثیر زیادی هم دارد، رفتار و خوی آن ها است. در واقع هوش، فعالیت و بسیاری از ویژگی های دیگر همگی مربوط به خصوصیات رفتار سگ می شود که در ژرمن های مختلف، متفاوت است. برخی از ژرمن ها سریع تر، برخی باهوش تر و برخی دارای رفتاری دوستانه هستند. برخی دیگر هم بیش از سایر ژرمن ها حس وفاداری از خود نشان می دهند. البته این تفاوت ها در همه نژاد ها وجود دارد (که بسیار طبیعی است). اگر بتوان الگو یا رابطه ای میان شدت بروز هر کدام از این ویژگی ها با خصوصیات ظاهری پیدا کرد، آن وقت گروه بندی یک نژاد ممکن می شود.

تفاوت های ژرمن شپرد کاری و نمایشی

ژرمن شپرد کاری
ژرمن شپرد های کاری خود به گروه های مختلف تقسیم می شوند ولی به طور کلی همه آن ها را می توان جزو ژرمن شپرد های کاری دانست که با ژرمن شپرد های نمایشی تفاوت دارند. گروه های مختلف ژرمن شپرد های کاری رنگ و الگو های متفاوتی دارند که احتمالاً بیشتر به دلیل موقعیت و محل اصلی زادگاه آن ها یا زادگاه نیاکانشان است. این سگ ها معمولاً در نمایشگاه های سگ حضور پیدا نمی کنند.

 

سگ های ژرمن شپرد در اصل برای کار کردن به وجود آمده اند و این مسئله با توجه به نام آن ها (شپرد به معنی چوپان) کاملاً مشخص است. خالق نژاد ژرمن شپرد یعنی کاپیتان ماکس ون استفانیتز (Max von Stephanitz) به دنبال ایجاد نژادی شجاع با قابلیت انجام کار های مهم، پیچیده و سخت به طور مکرر و بدون نقص بود. او همه این ویژگی ها را در حالی می خواست که مطمئن باشد سگش یک پشتیبان و محافظ عالی برای او و یک همراه و حیوان خانگی عالی برای خانواده اش باشد. در نتیجه همان طور که مشخص است، استفانیتز عملکرد، ویژگی های رفتاری و خصوصیات ذهنی ژرمن شپرد را در اولویت قرار داده بود و ظاهر و زیبایی ژرمن برای او حکم هدف اصلی را نداشته است.
 

از زمانی که اولین سگ ژرمن شپرد در سال 1899 ایجاد شد، قوانین و اصول زیادی توسط کلاب ژرمن شپرد آلمان (German Shepherd Club of Germany یا SV) برای حفظ و نگهداری استاندارد های این سگ با ارزش تعیین شد. این استاندارد ها برای آن تعیین شدند که سگ های ژرمن شپرد در نسل های بعد هم چنان کیفیت و اصالت خود را حفظ کنند. به همین دلیل بود که این کلاب تنها به سگ های ژرمن شپردی که ویژگی های تعیین شده را داشتند، گواهی نامه و رسمیت می داد. شرایط پذیرش و به رسمیت شناختن یک سگ ژرمن شپرد به این ترتیب بودند:
• ویژگی های فیزیکی و شخصیتی تعیین شده را داشته باشد
• از نظر پزشکی عدم ابتلای آن به دیسپلازی لگن تأیید شده باشد
• و عنوان «کاری» را در یکی از زمینه های خدمات رسانی پلیس، چرا و یا محافظت و نگهبانی به دست آورده باشد.
 

غرایز بالا به خصوص غریزه شکار زیاد: یعنی آن که سگ استاندارد آن ها باید بتواند به صورت مکرر و طولانی کار کند و وظایفی که به او محول شده است را در ازای پاداش به خوبی انجام دهد.
ویژگی های رفتاری عالی: یعنی سگ باید انرژی بالایی داشته باشد و دوست داشته باشد کار کند. همچنین باید نسبت به صاحبش وفادار باشد و در اطراف کودکان و غریبه ها هم رفتار درست و مطمئنی از خود نشان دهد و از همه مهم تر این که هوش بالایی داشته باشد.
واکنش های عصبی خوب: یعنی اینکه یک ژرمن شپرد باید هوش بالا، اعتماد به نفس خوب و واکنش های مناسب در شرایط مختلف داشته باشد. به علاوه سگ های ژرمن شپرد نباید تحت تأثیر شرایط محیطی مانند رفت و آمد، آژیر ها و یا شلیک اسلحه قرار بگیرند. در مقابل این سگ باید در مقابل تمام این شرایط رفتاری کاملاً پیش بینی شده و مطمئن نشان دهد و همچنین تمایل داشته باشد با عامل خطر و تهدید مقابله کند.

حالت فیزیکی مناسب: ژرمن شپرد باید از نظر فیزیکی چابک باشد و نسبت به جثه ای کوچک تر و جمع و جور تر داشته باشند که بتوانند در یک روز سخت کاری به راحتی وظایف روزانه خود را انجام دهند. همچنین باید قد و قامتی کوتاه تر داشته باشند و پوشش موی بدن آن ها زمخت و زبر باشد، هر چند که رنگ پوشش آن ها چندان مهم نیست. مهم ترین ویژگی و بارز ترین خصیصه فیزیکی آن ها این است که چهره و صورت آن ها باید تیره و سیاه رنگ باشد و حالت مربعی داشته باشد. به علاوه هنگام یورتمه رفتن نیز نباید حالت پرشی داشته باشد. این حالت در سگ های نمایشی به علت زاویه زیاد پاهای عقبی و در نتیجه شیب زیاد انتهای کمر سگ های ژرمن به وجود می آید. شیب انتهای بدن ژرمن ها از جمله ویژگی هایی است که در سگ های نمایشی مورد تمجید قرار می گیرد ولی حرکات فیزیکی سگ را دشوار می کند. به همین دلیل بسیاری از افراد به این معیار در سگ های نمایشی انتقاد زیادی دارند.

در حقیقت یک ژرمن شپرد با این ویژگی ها هیچ گاه در نمایشگاه های سگ دیده نمی شود چرا که این سگ ها همان طور که گفته شد برای کار و ویژگی های برتر آنها به وجود آمده اند نه برای زیبایی و فیزیک جذاب شان. سگ های ژرمن شپردی که در خانه ها نگهداری می شوند معمولاً ترکیبی هستند و نمی توان آن ها را سگ های کاری یا سگ های نمایشی به حساب آورد. شاید مشهور ترین سگ ژرمن شپرد کاری را بتوان Rin Tin Tin دانست.
 

ژرمن های کاری به سه دسته تقسیم می شوند. ژرمن شپرد های آلمان غربی (West German Working Lines)، ژرمن شپرد های آلمان شرقی (East German Working Lines) و ژرمن شپرد های چک (Czech Working Lines). اگر چه هر سه این نژاد ها جزو شپرد های کاری به حساب می آیند ولی با یکدیگر تفاوت هایی دارند. به طور مثال ژرمن شپرد آلمان شرقی بر خلاف ژرمن غربی، به عنوان یک سگ خانگی چندان مناسب نیست.

سگ های ژرمن شپرد نمایشی
افراد معمولی و عموم کسانی که به سگ ها علاقه دارند، دوست دارند ظاهر و چهره زیبای یک نژاد مشهور مانند ژرمن شپرد را تماشا کنند و در حقیقت کاری به قابلیت ها، رفتار ها و ویژگی های دیگر آن ندارند. ولی کسانی که خود با سگ ها سر و کار دارند، به جنبه های دیگر یک سگ ایده آل هم نگاه می کنند و احتمال آنکه به سگ های کاری ژرمن شپرد علاقه مند باشند، زیاد است.

پرورش دهندگان سگ برای پاسخ به نیاز ها و علاقه مشتریان شروع به ایجاد ژرمن شپرد نمایشی کردند و در همین رابطه استاندارد هایی برای آن مشخص کردند. با آنکه این سگ ها باید استاندارد ها و اصول تعیین شده اولیه از سوی کلاب ژرمن شپرد آلمان (SV) را رعایت کرده باشند، ولی در هر حال هدف اصلی پرورش این سگ ها ظاهر زیبا و شرکت کردن و برنده شدن جایزه های نمایشگاه های سگ و همچنین حضور در کنار خانواده ها به عنوان سگ های خانگی و همراه، می باشد.

به طور کلی سگ های نمایشی اروپایی و آمریکایی و ...، این ویژگی ها را دارند:

  • سطح انرژی پایین تر نسبت به شپرد های کاری
  • پوشش یک دست تر و معمولاً متمایل به قرمز و قهوه ای و برنزی و کمر مشکی رنگ. همچنین الگو های مشکی، و سیاه در میان سگ های ژرمن شپرد نمایشی کمتر دیده می شود، در حالی که در میان سگ های ژرمن شپرد کاری بسیار زیاد است.
  • بدن های بزرگ تر و حجیم تر و پاهای عقب بزرگ و زاویه دار که به شدت مورد توجه علاقه مندان به سگ های نمایشی است.
  • پوشش ضخیم تر و بلند تر
  • ویژگی ها و خصایصی که باعث می شود به سگ های خانواده و همراه خوبی تبدیل شوند (البته در صورتی که به درستی آموزش ببینند)

سگ های نمایشی به چند دسته تقسیم می شوند که شامل سگ های نمایشی آمریکایی (American show line)، سگ های نمایشی کانادایی (Canadian show line) و سگ های نمایشی آلمان غربی (West German show line) است. با آن که تمام این سگ ها جزو ژرمن های نمایشی به حساب می آیند ولی به دلایل مختلف مثل ظاهر، رنگ، خصوصیات رفتاری و ... در دسته های جداگانه ای قرار گرفته اند.
سگ های نمایشی هم در اروپا پرورش داده می شوند و هم در آمریکا ولی سگ های آمریکایی یک تفاوت عمده با سگ های اروپایی دارند. در واقع سگ های آمریکایی نمایشی برای آن که به رسمیت شناخته شوند نیازی به انجام هیچ گونه تست سلامتی ندارند و بدون آن هم می توانند گواهی نامه AKC (American Kennel Club) را دریافت کنند. بسیاری معتقدند که این مسئله باعث به وجود آمدن سگ های ژرمن شپرد با مشکلات مختلف فیزیکی و سلامتی شده است. به نظر این افراد سگ های نمایشی کنونی با استاندارد های پایین با هدف سود بیشتر و بدون توجه به مسائل جانبی به وجود آمده اند و به راحتی توان تفاوت های زیاد آن ها را با سگی که استفانیتز ایجاد کرده بود، مشاهده کرد
حالا که به تفاوت های سگ های ژرمن نمایشی و کاری آشنا شدید، دید وسیع تر و جامع تری نسبت به این نژاد دارید و می توانید تفاوت های آن ها را هنگام انتخاب سگ مورد نظر خود در نظر بگیرید. ولی به هر حال باید به این نکته دقت کنید که صرف نظر از نوع ژرمن شپردی که دارید، این نژاد به آموزش و تربیت نیاز دارد و بحث آموزش برای ژرمن شپرد یک ضرورت به حساب می آید.
ژرمن شپرد ها به طور کلی جزو نژاد های بزرگ به حساب می آیند که میل به فعالیت زیادی دارند که آموزش دادن به آن ها را بسیار پر اهمیت می کند. ژرمن شپرد های کاری و نمایشی در بحث آموزش یک تفاوت دارند و آن این است که ژرمن های کاری به مراقبت و آموزش های بیشتری نسبت به ژرمن های نمایشی نیاز دارند که به علت بالا تر بودن غرایز و پتانسیل ها در سگ های کاری است.

لیست مطالب
  1. تاثیر اندازه‌ی پوزه بر طول عمر سگ‌ها!
  2. 14 نژاد مناسب برای افرادی که اولین تجربه نگهداری از سگ را می‌گذرانند
  3. آیا سگ من مرا دوست دارد؟
  4. خطرناک ترین نژاد های سگ در جهان
  5. بزرگ ترین نژاد های سگ در جهان
  6. 10 ایده جذاب برای جشن تولد سگ محبوبتان
  7. چرا ما اینقدر سگ‌ها را دوست داریم؟ علم پاسخ می‌دهد!
  8. روش دادن قرص به سگ ها
  9. سرطان در سگ ها | علائم سرطان سگ و پیشگیری
  10. تفاوت شیر گاو با شیر سگ در چیه؟ مقایسه شیر سگ و گاو
  11. نحوه تغییر غذای سگ و توله سگ؛ هر آنچه باید بدانید
  12. علت استفراغ سگ و درمان آن
  13. علت ریزش مو در سگ ها و درمان آن
  14. راهنمای شیر دادن به توله سگ
  15. وفادارترین نژادهای سگ‌ کدام‌ اند؟
  16. خوردن نان برای سگ مفیده یا مضر؟
  17. قرص ضد انگل برای سگ‌ها + معرفی بهترین درمان انگل سگ
  18. سگ از چی می‌ترسه؟
  19. قارچ برای سگ خوبه یا بد؟
  20. شرایط بردن سگ به خارج از کشور
  21. همه‌چیز درباره گریه کردن در سگ ها
  22. آرام‌کردن سگ با دارو: داروهای آرامبخش سگ
  23. هر چند وقت یکبار باید سگ ها را شست؟
  24. جرب سگ | نحوه تشخیص، علائم و علل آن چیست؟
  25. نقش پرورش دهندگان سگ در جامعه چیست؟
  26. نگهداری سگ برای چه افرادی مناسب نیست؟
  27. معرفی نژاد‌ های سگ ایرانی
  28. علائم و درمان بیماری کنل کاف یا سرفه سگ
  29. قوانین نگهداری از سگ در کشور‌ های خارجی
  30. راه های تخلیه انرژی سگ
  31. واردات انواع نژادهای سگ به ایران
  32. بهترین سگ آپارتمانی [ویدیو و عکس 10 نژاد سگ آپارتمانی]
  33. معرفی بهترین سگ های گارد و نگهبان + عکس نژاد ها
  34. سگ تی کاپ چیست؟ معرفی نژادهای تیکاپ
  35. عکس و ویدیو 7 نژاد سگ جیبی (قیمت و خرید سگ جیبی)
  36. موسیقی و آهنگ های مخصوص سگها + دلایل استفاده و مزایا
  37. آموزش جعبه سگ
  38. آموزش جلوگیری از پارس کردن سگ
  39. آموزش رفع جویدن سگ
  40. آموزش محل دستشویی به سگ
  41. به سگ خود نشان دهید که او رئیس نیست
  42. جلوگیری از تعقیب کردن ماشین ها توسط سگ
  43. جلوگیری از گاز گرفتن توله سگ
  44. سرگرمی کردن سگ
  45. تحرک در سگها
  46. حواس پنجگانه سگ ها
  47. رنگهای پوشش سگ
  48. بررسی نقاط مختلف بدن سگ
  49. دیسپلازی لگن در سگ
  50. ویروس دیستمپر در سگها
  51. بيماری التهاب گوش خارجی سگ و گربه
  52. فتق در سگها و گربه ها
  53. این غذاها را هرگز به سگ تان ندهید
  54. تغییر غذای توله سگ
  55. روش پخت چند نوع غذا برای سگها
  56. تغذیه در سگ و گربه
  57. جفتگیری در سگ ها چگونه است؟
  58. دوران بارداری و زایمان در سگ ها
  59. دوره فحل یا پریودی در سگ های ماده چگونه است؟
  60. مزایا و معایب عقیم کردن سگ نر
  61. معایب و مزایای عقیم کردن سگ ماده
  62. خارش در سگها به چه علت است و چگونه رفع میشود؟
  63. شکاف سق دهان در سگها
  64. عقیم کردن حیوانات چه مزیت ها و معایبی دارد؟
  65. مقابله با کرم ها در سگ
  66. کک و کنه در سگ ها و نحوه مقابله با آن
  67. مقابله با فصل گرما برای سگ ها
  68. واکسیناسیون سگ ها چگونه است؟
  69. نقش حیوانات خانگی در درمان افسردگی
  70. روش های تعیین هویت حیوانات خانگی
  71. تلاقی نژاد یا Cross breed در سگ ها
  72. تفاوت میان نژاد سگ لابرادور انگلیسی و آمریکایی
  73. نژادهای کم پارس در سگها (نژاد های کم سرو صدا سگ)
  74. میکروچیپ روش شناسایی هویت حیوانات
  75. مسافرت رفتن با سگ ها
  76. مدفوع خواری در سگ ها (دلایل مدفوع خواری و راه حل مشکل)
  77. سگ در زبان های مختلف چگونه تلفظ میشود؟
  78. کودکان در معرض گاز گرفتن سگها
  79. کشتار سگهای ولگرد در ایران
  80. شرایط نگهداری حیوانات خانگی
  81. سگهای پلیس
  82. سگ گردانی در تهران
  83. زشت ترین سگ دنیا
  84. ریزش مو در سگ ها
  85. دستورالعمل كنترل جمعيت سگهاي ولگرد
  86. حقوق حیوانات از دیدگاه اسلام و غرب
  87. جنگ در سگها
  88. پیوند سگ و روباه
  89. آیا سگ نجس است؟ بررسی علمی و دینی نجاست سگ
  90. معرفی Iran Kennel Club ایران کنل کلاب
  91. قوانین جهانی در زمینه حقوق حیوانات
  92. آیا نگهداشتن حیوان خانگی خطرناک است یا باعث امنیت میشود؟
  93. اسهال در سگ های بالغ و توله سگ ها
  94. جراحی تار های صوتی سگ و مقابله با پارس کردن آن ها
  95. شجره نامه سگ چیست و چه اهمیتی دارد؟
  96. آشنایی با گروه بندی نژاد های سگ
  97. تفاوت ژرمن شپرد نمایشی و کاری
  98. آموزش نحوه گرفتن ناخن سگ ها
  99. بهداشت گوش در سگ ها (آموزش تمیز کردن گوش سگ)
  100. آراستن نژادهای سگ مو بلند
  101. آموزش نحوه صحیح حمام کردن سگ ها
  102. آموزش های اولیه آراستن سگ ها
  103. مراقبت و نگهداری از دندانهای سگ (قسمت دوم)
  104. مراقبت و نگهداری از دندانهای سگ (قسمت اول)
  105. آموزش نحوه اجتماعی کردن سگ و توله سگ
  106. بناکردن و نگهداری از حد و مرز سگ
  107. چرا سگها خودشان را تکان می دهند؟
  108. عواقب و خطرات تنها گذاشتن سگ به صورت طولانی و مداوم در خانه
  109. همه چیز در مورد پیاده روی با سگ ها
  110. نحوه کنترل کردن و مسلط شدن روی سگ (آلفا شدن)
  111. معنای حرکات و زبان بدن سگ ها
  112. چرا نباید با سگ ها مثل انسان ها رفتار کنیم؟ (روانشناسی سگ)
  113. رابطه بد سگ نسبت به کودکان به چه شکل بوجود می آید؟
  114. قبل از اینکه سگتان را قلاده کنید
  115. داستان حمله و درگیری سگ ها (داستان واقعی)
  116. یک سگ یا دو سگ داشته باشم؟
  117. حس تملک وسایل منزل توسط سگ ها و نحوه جلوگیری از آن
  118. پت راید؛ اولین سامانه حمل و نقل حیوانات خانگی در ایران
  119. هیدروتراپی جدیدترین تکنولوژی درمانی پوست و مو سگ

مطالب ویژه

گفتگو آنلاین