معایب و مزایای عقیم کردن سگ ماده

معایب و مزایای عقیم کردن سگ ماده

معایب و مزایای عقیم کردن سگ ماده

 

بحث در مورد عقیم کردن یا نکردن سگ ها یکی از مبهم ترین و مهم ترین مسائلی است که هر فردی در طول دوران نگهداری از سگش با آن برخورد می کند. بسیاری از اطرافیان در مورد مزایا و حتی لزوم عقیم کردن سگ ها صحبت می کنند و در مقابل هم برخی از متخصصان مشکلات و نباید هایی را مطرح می کنند که باعث می شود فرد در تصمیم گیری در این مورد، با ابهام و تردید رو به رو شود.
با این حال تصمیم گیری درست در مورد آینده و شیوه زندگی سگ تان به عهده شماست و شما باید بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان، و نه بر اساس حرف ها و نظریات اطرافیان، تصمیم بگیرید. مطالعات و تحقیقات نشان داده اند که عقیم کردن لزوماً همیشه مثبت و خوب نیست و عوارضی هم ممکن است در پی داشته باشد. بنابر این تنها چیزی که در فرآیند تصمیم گیری برای عقیم کردن یک حقیقت مسلم به حساب می آید، آن است که تصمیم گیری بدون مطالعه و تحقیق امکان پذیر نیست. در ادامه به مزایا و معایب عقیم کردن سگ های ماده می پردازیم. بگذارید ابتدا از ذکر مزایای آن شروع کنیم:

 

مزایای عقیم کردن سگ ماده:

 

1. جلوگیری از وقوع دوره فحلی: عقیم کردن سگ های ماده باعث جلوگیری از وقوع دوره فحلی و مشکلات همراه با آن شود.

 

 

• دوره فحل برای برخی شرم آور و پر دردسر است: در طول دوره فحل، آلت تناسلی سگ ماده متورم شده و ترشحات خونی از آن خارج خواهد شد. این ترشحات خونی باعث لکه دار شدن پوست، پوشش و مو های او شده و می تواند لوازم خانه و فرش و در و دیوار خانه شما را هم کثیف کند. به علاوه در این دوره او مدت زیادی مشغول لیسیدن ناحیه شرمگاهی را خواهد بود. سگ های ماده به طور ذاتی در دوره فحل حجب و حیای خود را به طور کامل کنار می گذارند و از هر موقعیتی برای خود نمایی و عشوه گری در برابر سگ های نر (و حتی ماده) استفاده می کنند. آن ها با نمایش ران ها و پشت خود، دیگر سگ ها را تشویق و تحریک به جفت گیری و سوار شدن بر روی خود می کنند. گاهی نیز دیده می شود که سگ های ماده هم خود بر روی سگ های دیگر سوار شده یا همین رفتار را بر روی بالش و اسباب بازی های نرم و پفی انجام می دهند. در نتیجه می توان نتیجه گرفت که دوران فحل برای صاحب سگ، به هیچ وجه دوره جذاب و جالبی نیست.

• دوران فحلی نیازمند مراقبت دائم و لحظه به لحظه از سگ دارد: زمانی که سگ شما در دوره فحلی قرار می گیرد، دیگر نمی توانید او را حتی برای یک لحظه هم تنها بگذارید. سگ های ماده فحل شده مواد شیمیایی بو داری از خود ساطع می کنند که از فواصل بسیار هم برای دیگر سگ ها قابل استشمام است که فقط حاوی یک پیام است، من آماده جفت گیری هستم! بنابر این در این دوره بهتر است کمتر او را از خانه بیرون ببرید و اگر از خانه بیرون می روید، حواستان را به طور کامل جمع کنید.

• دوره فحل برنامه های شما را به هم می ریزد: تا زمانی که سگ تان در دوره فحل قرار دارد، هر برنامه سفر یا هر چیز دیگری را باید لغو کنید چرا که بیرون بردن و سفر کردن با یک سگ فحل شده، مساوی گم شدن و یا تحمل درد سر های بسیار خواهد بود. به علاوه ممکن است متوجه شوید که در این دوره دوستان و آشنایان شما هم علاقه زیادی به رفت و آمد به خانه شما ندارند. کاملاً طبیعی است که هیچ کسی علاقه به قدم گذاشتن در خانه ای که تمام وسایلش آغشته به ترشحات آلت تناسلی یک سگ است، نداشته باشد! همچنین توجه داشته باشید در این دوره نمی توانید سگ خود را به کسی بسپارید و به برنامه های خودتان برسید. چون که مراقبت از یک سگ با رفتار های عجیب و غیر قابل پیش بینی، کاری بسیار دشوار و نیازمند مراقبت و هشیاری تمام مدت است.

 

2. پیش گیری از عفونت و بیماری رحم: تقریباً 1 سگ از هر 4 سگ ماده دچار عفونت رحم می گردد، که به آن پیومتر (Pyometra) گفته می شود. این بیماری باعث تورم رحم و پر شدن آن از چرک های سمی می شود و تنها راه درمان آن هم عقیم کردن سریع و بلافاصله سگ می باشد. حتی اگر سگ شما از قبل مریض شده و رحمش عفونت کرده باشد و یا در میان سالی و پیری هم قرار گرفته باشد، باز هم راه درمان این بیماری کشنده عقیم کردن است. بسیاری از افراد بر این عقیده اند که عقیم کردن سگ های ماده می تواند به طور کلی احتمال ابتلا به پیومتر را از بین ببرد و سلامت او را در بزرگسالی تضمین کند.

 

3. عقیم کردن باعث جلوگیری از بارداری کاذب می شود: گاهی پس از گذشت چند هفته پس از اتمام دوره فحل، صاحب سگ متوجه رفتار های غیر معمولی در سگش می شود که در ظاهر نشان از بارداری و به دنیا آوردن توله سگ در آینده می باشد. شکم آن ها متورم شده، پستان آن ها شیر ترشح تولید می کند و سگ ماده ممکن است علاقه زیادی به چسبیدن به وسایل و اسباب بازی های نرم پیدا کند. تمام این علائم کاملاً بدون خطر و حتی شاید جالب به نظر برسد ولی باید توجه داشته باشید که تغییرات هورمونی همراه با بارداری کاذب می تواند متابولیسم بدن سگ را دچار اختلال کرده و موجب عفونت و بروز بیماری های جدی در غدد پستانی او شود.
نمونه ای از این بیماری در کانیا یک سگ بولداگ 9 ساله مشاهده شد که به همین بیماری مبتلا گشته بود. او پس از ابتلا به این بیماری دچار آماس پستان (mastitis) شد. سپس این عفونت پیشرفت کرده، چرکین شد و به سیستم گردش خون بدن او سرایت کرد. این مسئله باعث شد که پس از گذشت مدتی کل بدن او درگیر بیماری شده و نهایتاً کار به جایی رسد که یکی از پاهای کانیا متورم و چرکین شود. وضعیت به گونه ای بود که او دیگر قادر به راه رفتن نبود و وخامت بیماری در حدی بود که چاره ای جز استفاده از آنتی بیوتیک های قدرتمند برای جلوگیری از پیشرفت بیمار، وجود نداشت. هر چند که در نهایت این راه هم پاسخ مناسبی در برد نداشت و کانیا نتوانست در برابر بیماری مقاومت کند.

4. از بارداری واقعی جلوگیری می کند: چنان چه سگ شما به قصد یا تصادفاً باردار شود، در برابر خطرات و مشکلات و بیماری های دوران بارداری و زایمان آسیب پذیر خواهد شد. مرگ و میر سگ ها به هنگام زایمان یا مدت کمی پس از زایمان چندان غیر رایج نیست. بنابر این باید بدانید که ممکن است به خاطر همین بارداری در ظاهر ساده، سگ سالم و شاداب و سر حال تان را برای همیشه از دست بدهید. علاوه بر این باید بدانید که پرورش و به دنیا آوردن سگ های جدید نیازمند اطلاعات و دانش زیاد و صرف هزینه های هنگفت است. برای آن که بتوانید این کار را درست و کامل انجام دهید، پیش از هر چیز باید در مورد ژنتیک سگ ها اطلاعاتی کسب کنید و شجره نامه سگ تان را به دست آورید. همچنین باید آزمایش های سلامتی پر هزینه بر روی هر دو سگ ماده و نر (پدر و مادر توله سگ آینده) انجام دهید. علاوه بر آن هزینه خوراک با کیفیت و مراجعه بیشتر به دام پزشک را هم باید تقبل کنید چرا که ممکن است در طول دوران بارداری و زایمان و پس از آن، مشکلی برای سگ تان یا توله های آن پیش آید. هزینه های درمانی ممکن است خیلی سریع تر از آنچه که فکر کنید بالا روند! بنابر این تکثیر و پرورش سگ چیزی نیست که برای افراد معمولی صرفه داشته باشد.

 

5. جلوگیری از به وجود آمدن سرطان پستان: اگر سگ شما پیش از رسیدن به 2.5 سالگی عقیم شده باشد، احتمال ابتلا به سرطان و تومور های پستانی، که شایع ترین آن تومور های بدخیم هستند، در او کمتر می شود. به علاوه آن که هر چه تعداد دوره های فحلی که یک سگ تجربه می کند کمتر باشد، خطر ابتلا به تومور های غدد پستانی هم در او کمتر می شود. پس هر چه بتوانید کمتر با خطرات دوران فحل رو به رو شوید، به نفع شماست. یعنی عقیم کردن پس از فحل اول بسیار ایمن تر و بی خطر تر از گذراندن چند دوره فحل است.

 

6. پیش گیری از سرطان رحم و تخمدان: اگر چه این سرطان ها در سگ ها چندان شایع نیستند ولی به هر حال آن را می توان از مزایای دیگر عقیم کردن سگ ها به شمار آورد.

7. پرداخت هزینه کمتر گواهی نامه: در بسیاری از کشور ها، سگ ها باید دارای گواهی نامه باشند. تهیه این گواهی نامه برای سگ هایی که عقیم شده اند معمولاً کم هزینه تر است.

 

معایب و مضرات احتمالی عقیم کردن:

1. افزایش احتمال اضافه وزن و چاقی: برداشتن تخم دان و عقیم کردن سگ می تواند منجر به اضافه وزن شود. اضافه وزن نیز خود می تواند باعث مشکلات و آسیب های مفاصل، آرتروز، بیماری های قلب، آماس لوزالمعده و دیابت شود. زمانی که یک سگ عقیم به همان میزان گذشته، مانند زمانی که هنوز عقیم نشده بود، غذا بخورد دچار اضافه وزن می گردد. در حقیقت عقیم کردن سگ باعث تغییرات هورمونی و تغییر در میزان متابولیسم سگ شده که نتیجه آن نیاز کمتر بدن به غذا می باشد. بنابر این اگر سگ تان را عقیم کرده اید، باید حتماً به وضعیت سلامت و تناسب اندام او توجه کنید. مقدار و حجم غذایی که به او می دهید را بر اساس نیاز او تنظیم کنید و به اندازه کافی به او ورزش دهید تا همیشه در بهترین شرایط فیزیکی قرار داشته باشد. تنها به این صورت است که یک سگ عقیم شده دچار اضافه وزن نمی گردد.

 

 

2. افزایش احتمال ابتلا به سرطان همانژیوسارکوم: سرطان همانژیوسارکوما (Hemangiosarcoma) یکی از انواع خطرناک و کشنده سرطان ها می باشد که معمولاً قلب و طحال را مورد هدف قرار می دهد. هورمون های جنسی که در بدن سگ ماده ترشح می شوند قادرند از او در برابر این سرطان خاص محافظت کنند. ولی سگ های ماده عقیم شده که از وجود چنین هورمون هایی در بدن خود بی بهره اند، نسبت به سایر سگ ها در برابر ابتلا به سرطان همانژیوسارکوما آسیب پذیر ترند. در واقع احتمال بروز سرطان هانژیوسارکوما در این سگ ها در طحال دو برابر و در قلب 5 برابر نسبت به سگ های غیر عقیم، بیشتر است.
همانژیوسارکوما می تواند هر نژادی را مبتلا سازد ولی در برخی نژاد های خاص بیشتر یافت می شوند. این نژاد ها شامل: افغان هاند (Afghan Hound) ، بلژین شپرد (Belgian Shepherd) ، برنس مانتن داگ (Bernese Mountain Dog) ، بویر دس فلندرز (Bouvier des Flanders)، باستن تریر (Boston terrier) ، باکسر (Boxer) ، بولداگ (Bulldog) ، دوبرمن پنیچر (Doberman Pinscher) ، انگلیش ستر (English Setter) ، فلت کوتد رتریور (Flat Coated Retriever)، فرنچ بولداگ (French Bulldog) ، ژرمن شپرد (German Shepherd) ، گلدن رتریور (Golden Reriever) ، لابرادور رتریور (Labrador Retriever) ، ردیژن ریدج بک (Rhodesian Ridgeback) ، روتوایلر (Rottweiler) ، سالوکی (Saluki) ، اسکاتیش تریر (Scottish Terrier) ، اسکای تریر (Sky Terrier) و ویشلا (Vizsla) ، هستند.

3. افزایش احتمال کم کاری تیروئید: برداشتن هورمون های جنسی باعث اختلال در عملکرد سیستم غدد درون ریز شده و نهایتاً موجب کم کاری تیروئید می شود.کم کاری غده تیروئید می تواند موجب چاقی، افسردگی و ریزش مو شود. البته این مشکل را می توان با استفاده از دارو های تیروئید به صورت روزانه، برطرف کرد.

4. عقیم کردن شامل عمل جراحی و بی‌هوشی است: تحقیقات نشان داده اند که تقریباً 20 درصد از عمل های عقیم سازی حداقل یک عارضه جانبی مانند واکنش نا مناسب در برابر بی‌هوشی، خون ریزی داخلی، التهاب، عفونت یا چرک، پاره شدن بخیه و ... را به همراه خواهد داشت. خوش بختانه بیشتر مواردی که ذکر شد خطر جانی به همراه ندارند و به راحتی می توان آن ها را برطرف کرد. تنها 5 درصد از عوارض جانبی که بروز می دهند جدی هستند. مرگ بر اثر عوارض جانبی بسیار نادر بوده و احتمال وقوع آن چیزی در حدود 1 درصد است.

 

5. احتمال ابتلا به دیسپلازی لگن، پارگی رباط یا استئوسارکوما: در صورتی که عمل عقیم کردن در سن و شرایط نا مناسبی انجام گیرد ممکن است مشکلاتی مانند دیسپلازی لگن، پارگی رباط، استئوسارکوما (سرطان استخوان) و عدم کنترل ادرار را به همراه داشته باشد. وجود هورمون های جنسی برای کمک به تکمیل درست و مناسب ساختار استخوان ها و مفاصل و اندام های داخلی بسیار ضروری می باشد. اگر غدد جنسی زودهنگام از بدن برداشته شوند، به دنبال آن ترشح هورمون های جنسی هم زود تر از زمان مناسب قطع شده و بدن زمان کافی برای تکمیل ساختار خود به کمک هورمون ها را در اختیار نخواهد داشت که منجر به:

• رشد نا متناسب استخوان های پا می شود: داشتن پاهای نا مساوی، خطر ابتلا به دیسپلازی لگن را افزایش داده و او را در معرض خطر پارگی رباط قرار می دهد.

 

• سگ را در معرض خطر ابتلا به سرطان استخوان قرار می دهد: با آن که سرطان استخوان بیشتر در سگ های درشت اندام و بزرگ دیده می شود، ولی به هر حال سگ های کوچک تر و عقیم هم در معرض این بیماری کشنده قرار دارند.

• عقیم کردن زودهنگام در 20 درصد از سگ های ماده منجر به بی اختیاری ادرار می شود: به دلیل نبود هورمون های لازم برای توسعه و تکمیل برخی بخش های بدن، عضلات اطراف مثانه به درستی شکل نمی گیرند و ضعیف هستند. این مسئله به خصوص در دوران میانسالی معمولاً باعث ادرار بی اختیار در سگ های ماده می شود. عدم کنترل ادرار هم برای شما و هم برای سگ تان بسیار تنش زا و ناراحت کننده است. در واقع خود سگ تان هم از این مسئله و ادرار ناخواسته ناراحت است و دلیل اتفاقی که می افتد را نمی داند. استفاده از مکمل های غذایی طولانی مدت که حاوی استروژن هستند می تواند به کنترل و مدیریت این وضعیت کمک کند.

• عقیم سازی زودهنگام می تواند بر اندازه و شکل اندام تناسلی سگ ماده تاثیر بگذارد: آلت تناسلی سگ ماده ای که زودهنگام عقیم شده است، ممکن است کوچک بماند یا حتی به داخل بدن برود. این در حالی است که اصولاً اندام تناسلی باید به مرور زمان بزرگ تر شده و بیشتر بیرون آید. اندام تناسلی ناهنجار دارای چین های پوستی است که به محل رشد باکتری ها تبدیل شده و نهایتاً منجر به بروز بیماری های پوستی، عفونت های دستگاه تناسلی و عفونت مجاری ادراری می گردد.

بنابر این حتماً باید توجه داشته باشید که اگر می خواهید سگ خود را عقیم کنید، این کار را در زمان مناسب و درست انجام دهید و زود تر از زمان مناسب اقدام نکنید. بگذارید بدن سگ و غدد جنسی آن ها زمان کافی برای بازسازی و تکمیل ساختار ضروری بدن را داشته باشند. زمان مناسب برای عقیم سازی هم مسئله ای است که خود بستگی به عوامل مختلفی از جمله اندازه و نژاد سگ شما دارد. تصمیم گیری در مورد عقیم سازی باید با مشورت یک دامپزشک آگاه و متخصص انجام گیرد.

در نهایت چه باید کرد؟

حقیقت آن است که نمی توان یک حکم کلی برای تمام سگ ها در شرایط و وضعیت های گوناگون صادر کرد. تصمیم گیری نهایی بستگی به خود سگ، صاحبش و شرایط محیطی و زندگی آن ها دارد. ولی به طور کلی می توان گفت که معمولاً مزایای عقیم کردن بیشتر از معایب آن است.

بیماری و عفونت رحم، تومور های غدد پستانی، بارداری کاذب، دوره های فحل و ... همگی از مواردی هستند که می توان با عقیم کردن سگ از دست آن ها خلاص شد. به خصوص مشکل بارداری سگ مهم ترین و دردسر ساز ترین عامل است که لزوم حضور و هشیاری دائم شما به عنوان صاحب سگ، برای جلوگیری از جفت گیری با سگ های نر در دوره فحلی، را طلب می کند. در این دوره سگ های ماده بسیار بی قرار شده و اگر فرصتی به دست آورند از خانه فرار می کنند و نتیجه این کار هم ممکن است بارداری باشد. همان طور که قبل تر گفته شد، تکثیر و پرورش سگ به افراد معمولی به هیچ وجه توصیه نمی شود چرا که سلامت سگ و توله های به دنیا آمده همگی به علم و دانش شما و امکاناتی که شما برای آن ها فراهم می کنید، وابسته است.

تنها نژادی که بحث عقیم کردن آن ها باید با تفکر و ظرافت های بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد، نژاد هایی هستند که در برابر سرطان همانژیوسارکوم آسیب پذیرند. تصمیم گیری در مورد عقیم سازی این نژاد ها باید با وسواس بیشتر انجام پذیرد چرا که در کنار رسیدن به مزایای بسیار عقیم کردن، شما باید خطر ابتلا به سرطان کشنده همانژیوسارکوم را هم بپذیرید.

به یاد داشته باشید که تمام نژاد ها در برابر مشکلات و بیماری ها آسیب پذیر هستند و در صورتی که عقیم سازی پیش از زمان مناسب انجام گیرد، سلامت آن ها به خطر می افتد. سگ ها به هورمون های جنسی برای ساخت استخوان، مفاصل و اعضای داخلی بدن خود نیاز دارند. بنابر این در عقیم کردن سگ خود عجله نکنید.

به علاوه اگر تصمیم به عقیم کردن سگ تان گرفتید، سعی کنید ترتیبی دهید تا این عمل تحت بیهوشی کامل انجام نگیرد. شما باید رعایت تمام موارد احتیاط و ایمنی را از جراح درخواست کنید و آنچه برایتان مهم است را به صراحت بیان کنید.

لیست مطالب
  1. تاثیر اندازه‌ی پوزه بر طول عمر سگ‌ها!
  2. 14 نژاد مناسب برای افرادی که اولین تجربه نگهداری از سگ را می‌گذرانند
  3. آیا سگ من مرا دوست دارد؟
  4. خطرناک ترین نژاد های سگ در جهان
  5. بزرگ ترین نژاد های سگ در جهان
  6. 10 ایده جذاب برای جشن تولد سگ محبوبتان
  7. چرا ما اینقدر سگ‌ها را دوست داریم؟ علم پاسخ می‌دهد!
  8. روش دادن قرص به سگ ها
  9. سرطان در سگ ها | علائم سرطان سگ و پیشگیری
  10. تفاوت شیر گاو با شیر سگ در چیه؟ مقایسه شیر سگ و گاو
  11. نحوه تغییر غذای سگ و توله سگ؛ هر آنچه باید بدانید
  12. علت استفراغ سگ و درمان آن
  13. علت ریزش مو در سگ ها و درمان آن
  14. راهنمای شیر دادن به توله سگ
  15. وفادارترین نژادهای سگ‌ کدام‌ اند؟
  16. خوردن نان برای سگ مفیده یا مضر؟
  17. قرص ضد انگل برای سگ‌ها + معرفی بهترین درمان انگل سگ
  18. سگ از چی می‌ترسه؟
  19. قارچ برای سگ خوبه یا بد؟
  20. شرایط بردن سگ به خارج از کشور
  21. همه‌چیز درباره گریه کردن در سگ ها
  22. آرام‌کردن سگ با دارو: داروهای آرامبخش سگ
  23. هر چند وقت یکبار باید سگ ها را شست؟
  24. جرب سگ | نحوه تشخیص، علائم و علل آن چیست؟
  25. نقش پرورش دهندگان سگ در جامعه چیست؟
  26. نگهداری سگ برای چه افرادی مناسب نیست؟
  27. معرفی نژاد‌ های سگ ایرانی
  28. علائم و درمان بیماری کنل کاف یا سرفه سگ
  29. قوانین نگهداری از سگ در کشور‌ های خارجی
  30. راه های تخلیه انرژی سگ
  31. واردات انواع نژادهای سگ به ایران
  32. بهترین سگ آپارتمانی [ویدیو و عکس 10 نژاد سگ آپارتمانی]
  33. معرفی بهترین سگ های گارد و نگهبان + عکس نژاد ها
  34. سگ تی کاپ چیست؟ معرفی نژادهای تیکاپ
  35. عکس و ویدیو 7 نژاد سگ جیبی (قیمت و خرید سگ جیبی)
  36. موسیقی و آهنگ های مخصوص سگها + دلایل استفاده و مزایا
  37. آموزش جعبه سگ
  38. آموزش جلوگیری از پارس کردن سگ
  39. آموزش رفع جویدن سگ
  40. آموزش محل دستشویی به سگ
  41. به سگ خود نشان دهید که او رئیس نیست
  42. جلوگیری از تعقیب کردن ماشین ها توسط سگ
  43. جلوگیری از گاز گرفتن توله سگ
  44. سرگرمی کردن سگ
  45. تحرک در سگها
  46. حواس پنجگانه سگ ها
  47. رنگهای پوشش سگ
  48. بررسی نقاط مختلف بدن سگ
  49. دیسپلازی لگن در سگ
  50. ویروس دیستمپر در سگها
  51. بيماری التهاب گوش خارجی سگ و گربه
  52. فتق در سگها و گربه ها
  53. این غذاها را هرگز به سگ تان ندهید
  54. تغییر غذای توله سگ
  55. روش پخت چند نوع غذا برای سگها
  56. تغذیه در سگ و گربه
  57. جفتگیری در سگ ها چگونه است؟
  58. دوران بارداری و زایمان در سگ ها
  59. دوره فحل یا پریودی در سگ های ماده چگونه است؟
  60. مزایا و معایب عقیم کردن سگ نر
  61. معایب و مزایای عقیم کردن سگ ماده
  62. خارش در سگها به چه علت است و چگونه رفع میشود؟
  63. شکاف سق دهان در سگها
  64. عقیم کردن حیوانات چه مزیت ها و معایبی دارد؟
  65. مقابله با کرم ها در سگ
  66. کک و کنه در سگ ها و نحوه مقابله با آن
  67. مقابله با فصل گرما برای سگ ها
  68. واکسیناسیون سگ ها چگونه است؟
  69. نقش حیوانات خانگی در درمان افسردگی
  70. روش های تعیین هویت حیوانات خانگی
  71. تلاقی نژاد یا Cross breed در سگ ها
  72. تفاوت میان نژاد سگ لابرادور انگلیسی و آمریکایی
  73. نژادهای کم پارس در سگها (نژاد های کم سرو صدا سگ)
  74. میکروچیپ روش شناسایی هویت حیوانات
  75. مسافرت رفتن با سگ ها
  76. مدفوع خواری در سگ ها (دلایل مدفوع خواری و راه حل مشکل)
  77. سگ در زبان های مختلف چگونه تلفظ میشود؟
  78. کودکان در معرض گاز گرفتن سگها
  79. کشتار سگهای ولگرد در ایران
  80. شرایط نگهداری حیوانات خانگی
  81. سگهای پلیس
  82. سگ گردانی در تهران
  83. زشت ترین سگ دنیا
  84. ریزش مو در سگ ها
  85. دستورالعمل كنترل جمعيت سگهاي ولگرد
  86. حقوق حیوانات از دیدگاه اسلام و غرب
  87. جنگ در سگها
  88. پیوند سگ و روباه
  89. آیا سگ نجس است؟ بررسی علمی و دینی نجاست سگ
  90. معرفی Iran Kennel Club ایران کنل کلاب
  91. قوانین جهانی در زمینه حقوق حیوانات
  92. آیا نگهداشتن حیوان خانگی خطرناک است یا باعث امنیت میشود؟
  93. اسهال در سگ های بالغ و توله سگ ها
  94. جراحی تار های صوتی سگ و مقابله با پارس کردن آن ها
  95. شجره نامه سگ چیست و چه اهمیتی دارد؟
  96. آشنایی با گروه بندی نژاد های سگ
  97. تفاوت ژرمن شپرد نمایشی و کاری
  98. آموزش نحوه گرفتن ناخن سگ ها
  99. بهداشت گوش در سگ ها (آموزش تمیز کردن گوش سگ)
  100. آراستن نژادهای سگ مو بلند
  101. آموزش نحوه صحیح حمام کردن سگ ها
  102. آموزش های اولیه آراستن سگ ها
  103. مراقبت و نگهداری از دندانهای سگ (قسمت دوم)
  104. مراقبت و نگهداری از دندانهای سگ (قسمت اول)
  105. آموزش نحوه اجتماعی کردن سگ و توله سگ
  106. بناکردن و نگهداری از حد و مرز سگ
  107. چرا سگها خودشان را تکان می دهند؟
  108. عواقب و خطرات تنها گذاشتن سگ به صورت طولانی و مداوم در خانه
  109. همه چیز در مورد پیاده روی با سگ ها
  110. نحوه کنترل کردن و مسلط شدن روی سگ (آلفا شدن)
  111. معنای حرکات و زبان بدن سگ ها
  112. چرا نباید با سگ ها مثل انسان ها رفتار کنیم؟ (روانشناسی سگ)
  113. رابطه بد سگ نسبت به کودکان به چه شکل بوجود می آید؟
  114. قبل از اینکه سگتان را قلاده کنید
  115. داستان حمله و درگیری سگ ها (داستان واقعی)
  116. یک سگ یا دو سگ داشته باشم؟
  117. حس تملک وسایل منزل توسط سگ ها و نحوه جلوگیری از آن
  118. پت راید؛ اولین سامانه حمل و نقل حیوانات خانگی در ایران
  119. هیدروتراپی جدیدترین تکنولوژی درمانی پوست و مو سگ

مطالب ویژه

گفتگو آنلاین